Play-off wedstrijd USHC live gestreamd via 4G

Fans van studentenhockeyvereniging USHC die niet in Utrecht zijn, kunnen de play-off wedstrijd van Heren 1 om promotie naar de overgangsklasse zondag toch bekijken. De UU en de universitaire internetprovider Surfnet doen een proef met een livestream via het experimentele 4G-netwerk van KPN.

De livestream is bedoeld als een extra technische test van het 4G-netwerk dat vorig jaar in De Uithof werd aangelegd. Surfnet en KPN gebruiken het universiteitsterrein als proeftuin voor de nieuwe technologie. Bij het UMC Utrecht, bij de HU en bij de faculteit Diergeneeskunde van de UU worden inmiddels pilots uitgevoerd met de snelle mobiele internetverbinding.

“Voor ons is het vooral interessant om te kijken naar de beeldkwaliteit”, zegt Kees van Eijden van de universitaire ict-afdeling. “We willen graag bepalen in hoeverre de videoverbinding via het 4G-netwerk stabiel is.”

De gedachte achter de verschillende pilots is dat 4G in de toekomst direct gekoppeld wordt aan de draadloze internetverbinding eduroam van de Nederlandse universiteiten en hogescholen. Medewerkers en studenten zouden dan direct op hun instellingsnetwerk komen en mobiel kunnen werken alsof ze op de campus zijn.

Van Eijden benadrukt dat het vooralsnog gaat om puur technische testen. Hij weet nog niet op welke manier precies en wanneer een koppeling met Eduroam in de praktijk gerealiseerd kan worden.

Het idee een sportwedstrijd te gebruiken om de videoverbinding te testen, kwam voort uit de contacten van Van Eijden met sportcentrum Olympos. “Olympos vond het leuk om mee te werken. De hockeyvereniging maakte al gebruik van camera’s voor video-analyses, dat was handig. Daarnaast is het voor de vereniging natuurlijk leuk dat deze belangrijke wedstrijd ook te zien is op andere plekken dat De Uithof.”

Studenten van de Hogeschool Utrecht verzorgen zondag vanaf 15.00u de beelden van de eerste wedstrijd in de play-offs om een plek in de overgangsklasse tegen Myra uit Amstelveen. De wedstrijd is te volgen via deze link.