Portugezen nog pessimistischer dan Nederlanders

Zondag speelt Nederland tegen Portugal. DUB doet een rondje langs Portugese medewerkers. De uitslag: Portugese voetbalfans zijn pessimistischer dan Nederlandse.

Andrea Marques, PhD in celbiologie, is geen voetbalfanaat maar als er een EK of WK is, juicht ze uitbundig mee voor ‘haar’ team.

Wat valt je op aan de Nederlandse beleving?
“Nederlanders zeiden heel zeker: wij gaan winnen. Portugezen zijn voorzichtiger: we willen winnen, we hopen het, maar of het gaat gebeuren weten we niet. Dit is ook de instelling die het Portugese team heeft.”

Helpt het om op die manier te denken?
“Omdat onze verwachtingen niet hoog zijn, zijn we al snel tevreden en vinden we eerder dat een wedstrijd goed gespeeld is.”

Zou je op dit moment liever in Portugal zitten?
“Ik mis het om de wedstrijden met mijn vader te kijken. Normaalgesproken zit ik met familie en vrienden voor een groot scherm en juichen we met zijn allen. Hier in Nederland probeer ik met zowel Portugezen als Nederlanders te kijken. Maar ik ben natuurlijk voor Portugal!”

Wie gaat er winnen?
“In Portugal maken we de grap dat we bijna altijd van Nederland winnen. Maar ik weet het nog niet.”

Marta Silva is ook PhD in celbiologie en heeft er vertrouwen in dat Portugal Nederland zal verslaan.

Waar ga je naar de wedstrijd kijken?
“De vorige wedstrijden keek ik in een Portugees restaurant, dat ga ik deze wedstrijd weer doen. Daar voel ik me het meest thuis. Nederlanders zijn normaal vriendelijk maar we hebben allebei de punten hard nodig.”

Ga je in Portugese kledij op stap?
“Ik heb niet zoveel spullen als jullie met jullie oranje! Ik heb een Portugese sjaal en we hebben natuurlijk de vlag bij ons. Toen we op weg waren naar de wedstrijd Portugal-Duitsland werden we toegejuicht door Nederlanders die graag wilden dat we Duitsland versloegen.”

Wat is de beste wedstrijd die je hebt gezien van het Portugese team?
“Dat was op het EK in 2000 waar we  tegen Engeland moesten spelen. Engeland scoorde de eerste twee goals  maar uiteindelijk won Portugal met 3-2. Dat was geweldig.”

João is PhD in biofysica  en vindt dat mensen niet teveel van statistieken uit moeten gaan.  Het zegt dus niets dat Portugal vaker van Nederland heeft gewonnen dan andersom. Die voorzichtige houding past goed bij de Portugese voetbalaard.

Portugal begon met verlies tegen Duitsland. Maakte dat je verdrietig?
“Nee, de wedstrijd Portugal-Duitsland was een goede wedstrijd. Het is niet erg dat we verloren, Duitsland is een goede tegenstander en we wisten dat het moeilijk zou zijn. Met 1-0 verliezen is dan geen schande.”

Zondag zit je in de Verenigde Staten, jammer dat je de wedstrijd tegen Nederland niet hier kan zien?
“Ja. Ik heb een Nederlandse huisgenoot en we hadden de wedstrijd anders samen gekeken. De sfeer in huis is goed. Ik ben niet fanatiek. Als we een wedstrijd verliezen en we hebben goed gespeeld, dan vind ik het niet erg. Helaas hebben Portugal en Nederland een aantal gewelddadige wedstrijden gespeeld. Ik hoop dat dat zondag niet het geval is.”

Is de voetbalbeleving in Nederland anders dan in Portugal?
“Jullie hebben een heel duidelijke eigen kleur. Ook staan Nederlanders helemaal achter hun team. Ze zijn enthousiast, hangen overal vlaggetjes op. In Portugal zijn we pessimistischer. Er staat altijd wel wat negatiefs in de kranten. Portugezen houden niet onvoorwaardelijk van het nationale team. Ze kunnen tegen spelers zijn als deze normaalgesproken bij de ‘verkeerde’ club spelen.”

Wie gaat er winnen zondag?
“Ik hoop Portugal maar het team van Portugal is niet genoeg een eenheid. We missen spelmakers, iemand als Wesley Sneijder. Aan de andere kant hebben jullie emotionele bagage omdat jullie vaak van Portugal verloren hebben.”

Tags: voetbal | portugal