Praatgroep voor rouwende studenten

Ook studenten verliezen dierbaren aan de dood. Voor hen begint het studentenpastoraat in Utrecht een praatgroep. “Ervaringen van lotgenoten kunnen herkenning geven.”

De rouwgroep van het Interkerkelijk Platform Studentenpastoraat Utrecht (Ipsu) komt in april voor het eerst bijeen. Studentenpastor Jasja Nottelman en vrijwilliger rouwzorg Liesbeth Timmer begeleiden de groep studenten. Tijdens de bijeenkomsten komen thema’s langs als omgaan met afscheid, herinneringen en het rouwen binnen het studentenleven. “Maar de studenten mogen zelf ook onderwerpen aandragen”, zegt Timmer.

Het idee voor de praatgroep ontstond toen verschillende studenten de afgelopen tijd bij Ipsu aanklopten, nadat ze een dierbare waren gestorven en daarover wilden praten. De studenten voelen zich vaak eenzaam, denkt Timmer. “In het dagelijks leven vinden de studenten weinig ruimte om te praten over het verlies.” Zelf heeft ze haar moeder verloren toen ze nog studeerde.

Studiegenoten hebben vaak wel even tijd voor het verhaal, maar hun leven gaat door, hoort Liesbeth van de studenten. “Het leven van een rouwende student staat juist stil. De bodem onder zijn of haar leven is compleet weggeslagen. Om zich heen ziet hij of zij medestudenten die vrolijk doorgaan met het opbouwen van een leven. Dat contrast maakt het extra eenzaam voor studenten die in een rouwproces zitten. Ze zoeken herkenning en een luisterend oor.”

In de rouwgroep van Ipsu krijgen de studenten de kans hun verhaal, ervaring en vragen op het gebied van rouw met elkaar te delen. Timmer: “Lotgenoten hebben maar een paar woorden nodig om elkaar te verstaan.” Naast de herkenning bij lotgenoten krijgen de deelnemers handvatten om met het verlies om te gaan. “Veel studenten kampen met vragen als: doe ik het wel goed, stel ik me niet aan, hoe ga ik hiermee om? Er is geen handboek voor rouw. Erover praten kan helpen.”

In april start Ipsu met de groep, een begindatum is nog niet geprikt. Er kunnen zich nog steeds studenten aanmelden. Meer informatie is te krijgen bij Jasja Nottelman (06-34399461) of Liesbeth Timmers (06-49944614). Aanmelden kan via info@ipsu.nl. Studenten die zich aanmelden, krijgen vooraf een individueel gesprek.