Primeur: UB’s open tijdens kerst en op 1 januari

De afgelopen jaren waren de UB’s dicht tijdens die dagen. Dit jaar is dat anders, op aandringen van een aantal studentleden in de universiteitsraad.

“Een groep studenten heeft bij ons aangegeven dat ze willen doorstuderen met kerst”, vertelt Paul van Rosmalen van de UB. “Aan buitenlandse universiteiten is het al heel normaal dat de UB open is met kerst. Ik denk ook wel dat er vraag naar is. Op tweede paasdag waren we dit jaar ook al open, en het was toen drukker dan op een reguliere zondag.”

Op 25 en 26 december en op nieuwsjaarsdag (1 januari) is de UB open van 10.00 uur tot 18.00 uur. Boeken uit het magazijn opvragen is niet mogelijk op die dagen, en ook restaurant Lodewijk is gesloten.

De UB gaat met kerst tellen hoeveel studenten komen opdagen. Van Rosmalen: “Als het niet werkt, dan gaan we het heroverwegen. Het openhouden van de UB’s kost natuurlijk geld.”

Op de andere dagen in de kerstvakantie gelden eveneens gewijzigde openingstijden voor de UB’s, een overzicht daarvan vind je hier. Ook het Androclusgebouw (Diergeneeskunde) kent ruime openingstijden in de kerstvakantie.