Video over onderwijsongelijkheid

Promovendus danst proefschrift

Danseressen
Beeld uit dansvideo LOF Dance Crew

Met de video wil Stienstra meedingen naar de hoofdprijs in de opmerkelijke internationale competitie ‘Dance your PhD’ die het wetenschappelijke tijdschrift Science elk jaar uitschrijft.

Samen met haar Utrechtse dansgroep LOF Dance Crew verbeeldt Stienstra de belangrijkste bevindingen van het onderzoek dat zij aan de faculteit Sociale Wetenschappen verrichtte. Haar zus deed het camerawerk.

Klas van invloed
In haar promotieonderzoek keek Stienstra naar de invloed van de leeromgeving op eventuele achterstanden die bijvoorbeeld door genen en familieachtergrond verklaard kunnen worden

Een van de conclusies is dat het kan uitmaken in wat voor een klas een leerling terechtkomt. Een goede ‘klasomgeving’ (denk aan de kwaliteit van de leerkracht en sfeer in de klas) bevordert de schoolprestaties, vooral van kinderen van ouders met een lage opleiding. Zo'n omgeving kan er dus aan bijdragen dat de ongelijkheid tussen kinderen verkleind wordt.

Onderwijskwaliteit en ongelijkheid - Dance your PhD 2024

Stienstra is zeker niet de eerste Utrechtse promovendus die zich waagt aan een gedanste weergave van haar werk. In 2010 won Maartje de Jong bijvoorbeeld al in de categorie Biologie van de ‘Dance Your PhD-competitie’. En in 2019 danste Stienstra zelf mee in een video van Nikae te Moller die destijds deel uitmaakte van de LOF Dance Crew. Haar proefschrift ging over artrose.

“Toen ik zelf zover was dat ik mijn proefschrift had afgerond, wilde ik graag ook een video maken om zo op een creatieve manier mijn onderzoek te delen met een groter publiek”, mailt Stienstra. “Ik heb ruim vier jaar aan mijn promotieonderzoek gewerkt en net zolang bij de dansgroep gezeten en het leek mij heel mooi om die twee belangrijke bezigheden in mijn leven samen te brengen.”

De video staat pas kort online, maar Stienstra zegt al veel enthousiaste reacties te hebben gehad. “Collega’s die mijn werk al enigszins kennen, vinden het leuk om te zien en mijn onderzoek zo tot leven te zien komen. De dansers zagen hoe dans ingezet kan worden op een andere manier dan ze gewend zijn. Ze gaven ook aan geleerd te hebben over mijn onderzoek zowel door het meedansen als het zien van het eindresultaat.”

De promotieplechtigheid van Stienstra, die tegenwoordig werkzaam is bij het European University Institute in Florence, is vrijdag online te volgen via deze link. Het proefschrift kan hier worden gedownload.