Protest tegen leenstelsel: Jet, jij kan de Dom op!

Vidius demonstreerde vanmiddag tegen de afschaffing van de studiefinanciering. De directe aanleiding voor het protest was de komst van minister Bussemaker voor het openen van DOMunder op het Domplein. De minister presenteerde vorige week het studentenleenstelsel, dat per september 2015 ingaat.

Studentenunie Vidius organiseert een protestactie om verhaal te halen bij de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Op het Domplein sluiten de Landelijke Studenten Vakbond en een groep Utrechtse studenten zich aan bij de demonstratie. Met spandoeken in de aanslag en onder leiding van Vidius-voorzitter Harm de Jong met megafoon, is het wachten op Jet Bussemaker.

Met spreuken als “Jet, jij kan de Dom op!” en “Hou op met die domme plannen” strijdt de groep tegen de afschaffing van de studiefinanciering. Utrechtse masterstudent Internationale Betrekkingen Julius (22) ziet het als vanzelfsprekend om op te staan voor de volgende generatie: “Middelbare scholieren zijn zich niet bewust van het leenstelsel. Ze weten helemaal niet wat zo’n schuldenstelsel inhoudt en wat voor gevolgen dit kan hebben voor de toekomst.” Op datzelfde moment sluit een groepje scholieren, onder luid gejuich, aan bij de demonstratie en verschuilen ze zich achter het spandoek ‘Schuldengeneratie’.

Tweedejaarsstudent Engelse taal & cultuur Hadrian (24) ziet de invoering van het leenstelsel als een manier om studeren moeilijker en meer elitair te maken. “En dit terwijl de kenniseconomie en het studeren meer gestimuleerd moet worden.”

Nadat Bussemaker het ondergrondse museum DOMunder heeft geopend, loopt ze richting de groep demonstranten. Vidius-voorzitter De Jong neemt het woord en laat de mening van studenten op het leenstelsel horen. “Met de afschaffing van de studiefinanciering zal de student gemiddeld 30.000 euro moeten lenen en tot het pensioen bezig zijn met het afbetalen van deze studieschuld!” Minister Bussemaker reageert en zegt dat de aanvullende beurs wordt verhoogd en een langere afbetalingstermijn van 15 naar 35 jaar in wordt gevoerd voor het terugbetalen van de studieschuld. Bussemaker verwacht wel dat de huidige leenrente van 0,8 procent in de toekomst zal stijgen, wat resulteert in een nog grotere studieschuld. Naderhand zegt De Jong dat hij het leenstelsel niet bepaald als sociaal ziet.