Protest tegen reorganisatie Vrije Universiteit

Bij de Vrije Universiteit is gedemonstreerd tegen de aangekondigde ingrijpende reorganisatie. Ook de ondernemingsraad is tegen de plannen van het bestuur.

Woensdagochtend demonstreerden zo’n tweehonderd medewerkers aan de Vrije Universiteit, bericht universiteitskrant Ad Valvas. Ze ‘bestormden’ een gezamenlijke vergadering van de ondernemingsraad en het college van bestuur, waarin de plannen werden besproken.

Het bestuur van de Vrije Universiteit wil 33 miljoen euro bezuinigen, waarvan 21,2 miljoen euro op personele lasten in de ondersteunende diensten. Daar moet één op de drie, oftewel 450 voltijdse arbeidsplaatsen, verdwijnen. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten.

De ondernemingsraad vindt de reorganisatie te ver gaan, aldus een persbericht dat vandaag is verstuurd. Weliswaar heeft de VU nu de hoogste overhead van alle universiteiten, maar in de plannen van het bestuur krijgt ze straks verreweg de minste overhead. Dat is niet realistisch, meent de OR. Bovendien zou de financiële nood minder hoog zijn dan gedacht. “De noodzaak tot bezuinigen is veel minder dringend dan het college van bestuur doet voorkomen.”

De reorganisatie is iets minder heftig dan die eruit ziet, relativeert een woordvoerder van de VU. Bovendien dateren de cijfers over het aantal personeelsleden uit het najaar van 2011. “Intussen is er op veel plaatsen al een vacaturestop geweest en is er natuurlijk verloop. Zo’n reorganisatie is natuurlijk niet leuk, maar wel noodzakelijk.”