Protestactie in De Uithof tegen Sintontvangst

Op 12 november vindt een protestactie plaats tegen de ontvangst van Sinterklaas door het Utrechtse universiteitsbestuur. De initiatiefnemers vinden dat de universiteit moet afzien van deelname aan de intocht van Sinterklaas als hij ook zwarte pieten meeneemt.

Op internet roepen “bezorgde alumni, studenten en medewerkers” op tot een Dag van Actie. Zij keren zich tegen de jaarlijkse verwelkoming van Sinterklaas in het Academiegebouw. De universiteit zou “niet onkritisch moeten deelnemen aan het evenement en racisme de rug toe moeten keren”.

Eerder werd al een petitie opgesteld waarin een dergelijk verzoek werd gericht tot het Utrechtse universiteitsbestuur. Die petitie, die inmiddels door 511 personen is ondertekend, willen de initiatiefnemers op 12 november overhandigen. De Utrechtse intocht van Sinterklaas vindt plaats op 16 november.