Psychologie bereidt zich voor op hausse aan eerstejaars

Het schrappen van de numerus fixus leidt tot een run op de bacheloropleiding Psychologie. Het aantal vooraanmeldingen is maar liefst 80 procent hoger dan vorig jaar.

De recente berichtgeving over de slechte arbeidsvooruitzichten van psychologiestudenten lijkt de aankomende lichting studenten totaal niet te deren. Psychologieopleidingen in het gehele land mogen zich verheugen in toenemende belangstelling van scholieren.

Bij de Universiteit Utrecht staat de teller in studie-informatiesysteem Osiris deze week op 501 vooraanmeldingen (peildatum: 15 maart), een toename van 80 procent vergeleken met dezelfde periode in de afgelopen twee jaar, toen de teller op respectievelijk op 278 en 277 stond.

Ook bij andere universiteiten in Nederland stromen de aanmeldingen binnen. Vooral bij de Erasmus Universiteit, de Universiteit Twente en de Universiteit van Tilburg is de interesse voor de opleiding psychologie vele malen groter dan normaal.

De run op psychologie is opvallend. Er is de laatste tijd veel aandacht geweest voor de slechte arbeidsvooruitzichten van psychologiestudenten. Bovendien zagen psychologieopleidingen de instroom van nieuwe studenten de afgelopen jaren juist teruglopen. Die teruglopende instroom was afgelopen najaar ook reden voor de Amsterdamse universiteiten om de numerus fixus voor psychologie te schrappen. In reactie daarop besloot de ene na de andere psychologieopleiding om de fixus te schrappen, voornamelijk uit angst om studenten te verliezen aan andere universiteiten. Ook de Universiteit Utrecht liet de fixus los, al ging dat niet van harte.

Nu de fixus zowat overal is afgeschaft, is psychologie een aantrekkelijkere studiekeuze geworden voor scholieren. Toelating is gegarandeerd en het is mogelijk om je voor de zekerheid in te schrijven bij psychologiestudies in verschillende steden. Bovendien kun je je ook naast psychologie voor een andere fixusstudie, zoals bijvoorbeeld geneeskunde, aanmelden. Dat was vorig jaar niet mogelijk, omdat het studiekiezers zich maximaal voor één fixusstudie mogen aanmelden.

Ook lijken scholieren zich dit jaar eerder aan te melden dan andere jaren. Universiteiten hebben momenteel gezamenlijk circa 35 procent meer aanmeldingen dan vorig jaar, al verklaart dit de piek bij psychologieopleidingen (landelijk +78 procent) maar ten dele.

Het is lastig te voorspellen hoeveel studenten aankomend studiejaar daadwerkelijk de collegebanken instromen. Scholieren hebben nog tot 1 mei de tijd om zich aan te melden voor een vervolgopleiding. Het is daarna maar de vraag of scholieren zich ook echt inschrijven. Bij psychologie zijn er dit jaar opvallend veel dubbele aanmelders: scholieren die zich voor twee of meer opleidingen tegelijk inschrijven. Zij maken hun definitieve studiekeuze pas later dit jaar.

Momenteel heeft Utrecht 460 eerstejaars psychologiestudenten. Voor komend studiejaar wordt in het extreemste geval rekening gehouden met 680 eerstejaars, vertelde het faculteitsbestuur deze week in een vergadering van de faculteitsraad. Er zijn “preventief” extra onderwijsruimtes gereserveerd en er worden als nodig meer junior docenten ingehuurd.