Psychologiehoogleraar Marcel van den Hout verkozen tot Supervisor of the Year 2016

De Utrechtse psycholoog Marcel van den Hout is zaterdag tijdens de National PhD Day uitgeroepen tot beste promotor van Nederland. Hij kreeg de prijs in het Academiegebouw uitgereikt door twee van zijn eigen promovendi.

“Zeer betrokken, betrouwbaar en gericht op het stimuleren van ieders eigen talenten.” Zo bestempelen zijn promovendi de nieuwe Supervisor of the Year. De aanbevelingsbrief waarmee Van den Hout werd voorgedragen voor de prijs was binnen een week tijd door 26 promovendi ondertekend.

Een jury onder leiding van UvA-hoogleraar en Jonge Akademie-voorzitter Rens Vliegenthart verkoos de Utrechtse hoogleraar klinische psychologie boven twee andere genomineerden: de Utrechtse milieu-onderzoeker Stefan Dekker en epidemioloog en oud-rector van de VU Lex Bouter.

Van den Hout is na de Leidse hoogleraar Frans-Willem Korsten en de Tilburgse hoogleraar Katrien Luijkx de eerste Utrechtse winnaar van de prijs. “Alhoewel ik niet de indruk heb dat ik iets speciaals doe ten opzichte van andere professoren, ben ik zeer vereerd om door mijn promovendi genomineerd te worden voor deze prijs”, laat de psycholoog weten. “Ik vind het bijzonder om als promotor een bijdrage te kunnen leveren aan de vorming van jonge talenten’.

De supervisor-prijs werd drie jaar geleden in het leven groepen door het PNN om goede begeleiders van promovendi te huldigen en als voorbeeld te stellen. PNN-voorzitter en jurylid Rolf van Wegberg: “Goede begeleiding kan een promotietraject maken of breken en is daarom absoluut geen sinecure. We geven vaak af op de begeleiding van promovendi, maar er zijn zeker ook excellente begeleiders die hun promovendi naar een hoger niveau tillen. Marcel van den Hout is zo’n begeleider.”

Driehonderd promovendi uit diverse vakgebieden kwamen zaterdag samen in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht. Behalve de prijsuitreiking stonden er lezingen, workshops, en een borrel op het programma. Ook werden universiteiten met een actieplan opgeroepen goed voor hun onderzoekstalent te zorgen.