Raadsvragen over magere groenscore UU

De Utrechtse gemeenteraad heeft vragen gesteld over de magere score van de Universiteit Utrecht in een recent duurzaamheidonderzoek.

De fracties van GroenLinks en D66 schrijven dat ze graag zien dat de universiteit beter scoort op gebied van duurzaamheid. Utrecht eindigde in maart op een magere negende plaats in een onderzoek naar het duurzaamheidbeleid van Nederlandse universiteiten, en naar de manier waarop ze hun groene prestaties inzichtelijk maken.

D66 en GroenLinks vragen onder meer of het gemeentecollege bereid is een vrijwillig convenant uit te werken met de UU om de duurzaamheid van de universiteit te verbeteren en eventueel te handhaven waar dat mogelijk is.

“Wij erkennen het probleem”, zei UU-collegevoorzitter Yvonne van Rooy bij het verschijnen van het duurzaamheidonderzoek. Ze zei ook dat de universiteit de al bestaande groene projecten beter in de spotlight moet zetten. “Wij doen veel meer dan dat wij laten zien. Om een voorbeeld te noemen. De onderzoekers van het Wentgebouw zitten nu in het nieuwe, duurzaam gebouwde David de Wiedgebouw. Uit cijfers blijkt dat dit een besparing aan energie oplevert ter hoogte van het verbruik van 1000 gezinnen op jaarbasis. We hebben een notitie naar de universiteitsraad gestuurd om in de toekomst duidelijk te maken hoe duurzaam we zijn.”