Raadsvragen over te hoge kamerhuren in Utrecht

De gemeente Utrecht moet aankomende kamerbewoners beter voorlichten over hun rechten als huurder. Ook zou de gemeente moeten voorkomen dat particuliere huisbazen te hoge huren vragen. Dat vinden de Utrechtse partijen GroenLinks en Student & Starter.

Dinsdag maakte studentenvakbond LSVb bekend dat 90 procent van de studenten in Utrecht tussen de 50 en 300 euro per maand te veel aan huur betaalt voor zijn kamer. Het onderzoek is verricht onder een beperkt aantal Utrechtse studenten, maar vormt voor de politieke partijen GroenLinks en Student & Starter de aanleiding om vragen te stellen over de hoge huren aan het college van Burgemeester en Wethouders.

De twee partijen vinden dat Utrecht al veel doet om studenten te informeren over een eerlijke huurprijs, maar blijkbaar is dat niet voldoende. Vandaar dat ze vragen of de gemeente nog meer kan inzetten op voorlichting en op het vergroten van de bekendheid van onder meer het Huurteam en de huurcommissie die hulp bieden bij het aanvragen van huurverlaging.

Ook willen de partijen weten of de gemeente particuliere verhuurders op de een of andere manier kan aanpakken zodat voorkomen wordt dat ze te hoge huren vragen voor hun kamers. De twee partijen informeren ook naar de mogelijkheid om huurprijzen van te voren vast te stellen wanneer er een verzoek komt om een leegstaand kantoor te mogen verbouwen tot studentenkamers.

Over enkele weken moet het college van B&W met antwoorden komen.