Rabobank-topman in discussie met studenten tijdens Carrièredag

Foto van de carrièredag van 2014.

Ben jij een student en zoek jij een baan of een stage? Of wil jij gewoon alvast een indruk krijgen van de arbeidsmarkt? Kom dan naar de universitaire Carrièredag op donderdag 5 februari en ga in gesprek met Rabobank-topman Wiebe Draijer.

Tijdens de Carrièredag kunnen studenten onder meer een bedrijvenmarkt bezoeken en workshops als ‘Solliciteren kan je leren’ volgen. Naast praten met bedrijven heb je ook de mogelijkheid om je cv te laten nakijken en een gratis professionele foto te maken.

Nieuw op het programma dit jaar is een discussie tussen studenten en verschillende toppers uit het bedrijfsleven. Aanwezig zijn Wiebe Draijer, bestuursvoorzitter van Rabobank en Marije Hulshof, directeur gebouwen bij Royal Haskoning. Ook hoogleraar Economics of Entrepreneurship Erik Stam (UU) en UU-alumnus Mark Laagewaard, mede-oprichter van het crowdfundingplatform CrowdAboutNow, discussiëren mee.

Het is alweer de achtste keer dat de Carrièredag georganiseerd wordt. Het doel van deze dag is dat werkgevers en studenten elkaar ontmoeten. Maar ook heel belangrijk is dat studenten zich kunnen oriënteren op hun loopbaan na de studie.

De Carrièredag wordt georganiseerd door een groep studenten in opdracht van de Universiteit Utrecht. Een van hen is Kirsten van Spronsen, studente Communicatie- en informatiewetenschappen.

Kirsten, waarom zou je als student eigenlijk naar de Carrièredag gaan?
“De banen liggen niet voor elke afgestudeerde voor het oprapen. Dus je moet echt zelf aan de slag om te gaan kijken wat je mogelijkheden zijn. Dat is een belangrijke vraag, of je nou eerstejaars bent of al langer studeert. Ik studeer zelf Communicatie- en informatiewetenschappen. Met die studie kun je misschien op het eerste oog iets minder, maar als je bij bedrijven gaat vragen dan kom je er achter dat je er veel meer kanten mee op kunt, dan je aanvankelijk dacht.”

Wat voor bedrijven komen naar de Carrièredag?
“Een heel divers scala. We hebben er echt op gelet dat er bedrijven uit alle richtingen zijn, dus niet alleen bedrijven voor bètastudenten. We hebben hard gezocht naar organisaties voor sociale wetenschappers, want die zijn er minder. We hebben ook bedrijven voor geesteswetenschappers, zoals een heel cool bedrijf uit de creatieve industrie.”

Jullie organiseren voor het eerst een discussie met toppers uit het bedrijfsleven. Waarom?
“De vier uitgenodigde sprekers hebben allemaal een andere point of view, maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze heel verschillende dingen hebben gedaan. Marije Hulshof heeft Human Geography aan de UvA gestudeerd en heeft bij veel verschillende bedrijven gewerkt, waaronder Berenschot en NL EVD Internationaal. Wiebe Draijer studeerde werktuigbouwkunde, is economisch journalist geweest bij het NRC Handelsblad en leidt nu de Rabobank. Ze laten echt zien dat je bijvoorbeeld ‘zomaar’ in een andere branche kan gaan werken, of als student ook ondernemer kunt worden.”