Radboud Universiteit verwerpt klacht over hoogleraar farmaceutische geneeskunde

De Radboud Universiteit Nijmegen wil geen nader onderzoek instellen naar de wetenschappelijke integriteit van bijzonder hoogleraar farmaceutische geneeskunde Henk Jan Out, die ook een hoge functie heeft bij farmaceut MSD.

Het universiteitsbestuur concludeert dat er niets mis is met Out en dat onderzoek dus onnodig is, schrijft dagblad Trouw vandaag. Aanleiding was een officiële klacht van huisarts Hans van der Linde, die eerder het RIVM beschuldigde van banden met de farmaceutische industrie.

Volgens Van der Linde praat bijzonder hoogleraar Out, wiens leerstoel betaald wordt door een stichting van MSD, aanwijsbare fouten recht in farmaceutisch onderzoek en bedrijft hij ‘farmamarketing’ in de media door alle kritiek weg te wuiven.

In zijn oratie in 2011 viel Out al op toen hij weersprak dat de farmaceutische industrie negatieve onderzoeksresultaten zou verzwijgen. Maar in 2004 was onder meer gebleken dat de moedermaatschappij van MSD, Merck, al een paar jaar wist dat haar pijnstiller Vioxx fatale bijwerkingen kon hebben voor ze deze van de markt haalde. In Nederland zouden volgens Trouw honderd mensen aan het medicijn overleden zijn.

De Commissie wetenschappelijke integriteit van de Radboud, stelt dat de klacht alleen betrekking heeft op uitingen van Out in de media en niet op zijn wetenschappelijke werk.