Ragweek: UU-studenten halen geld op voor studenten van straks

Scène uit de Ragweek van 2015

Studenten van verschillende studie-, studenten- en sportverenigingen zamelen vanaf woensdag 2 maart geld in voor de ‘volgende generatie’. Tijdens de Ragweek staat de stad bol van acties die hopelijk 10.000 euro op gaan leveren.

De Ragweek is een jaarlijkse inzamelingsactie. Dit jaar hoopt de organisatie zowel een nationaal als internationaal goed doel een financieel zetje in de rug te geven. Geld wordt ingezameld voor Stichting Droomwens en Stichting Kindra.

Met onder meer een bootcamp in de binnenstad, een “kinderfeestje”, de verkoop van chocoladerepen een groot feest en allerlei andere activiteiten wordt gehoopt 10.000 euro op te halen. Dit jaar is er ook weer een 'sexy besturenkalender' waarvoor de besturen van 12 studieverenigingen hebben geposeerd waaronder het vijfkoppig bestuur van Hucbald dat naar eigen zeggen behoorlijk pikant op de foto is gegaan.

De Ragweek is een fenomeen dat is komen overwaaien uit het Verenigd Koninkrijk. Studenten die zich bewust waren van hun bevoorrechte positie, besloten dat zij iets terug wilden doen voor de maatschappij door geld in te zamelen voor de minderbedeelden. Hoewel vaak gezegd wordt dat Rag staat voor Raise and Give, is het oorspronkelijk een verwijzing naar de gedichten die studenten op vodden (“rags”) schreven en ze voor het goede doel verkochten.

Dit jaar vindt de inzamelingsactie gelijktijdig plaats in Utrecht, Nijmegen en Maastricht van woensdag 2 tot en met woensdag 9 maart. Hoewel in alle drie de steden al een aantal jaar geld wordt opgehaald tijdens de Ragweek, is het dit jaar voor het eerst dat er voor één gezamenlijk goed doel is gekozen. Dat betekent dat er in alle steden geld opgehaald zal worden voor Stichting Kinderdroomwens. Utrecht heeft daarnaast ook een ‘eigen’ goede doel en dat is Stichting Kindia. Het eindbedrag van de inzameling in Utrecht zal uiteindelijk over de twee goede doelen worden verdeeld.

Het landelijke goede doel van de Ragweek, stichting Droomwens, geeft kinderen een nieuwe toekomst door hen te helpen bij de verwerking van een ernstig trauma. Dat doet de stichting onder andere door immateriële droomwensen te vervullen, ontmoetingen met lotgenoten te organiseren en door familieleden van getraumatiseerde kinderen te helpen met therapie.

Het geld dat tijdens de Ragweek wordt opgehaald voor Stichting Kindia gaat naar het project JET. Dit is een klein schooltje in India voor lichamelijk gehandicapte kinderen, wezen, mishandelde kinderen en kinderen die niet naar school konden.

“We waren als bestuur meteen enthousiast over allebei de goede doelen”, zegt Joris den Boer, voorzitter van de organisatie van de Ragweek in Utrecht en derdejaars student Economie & Bedrijfseconomie. “We wilden graag kleinschalige goede doelen steunen omdat dan – naar ons idee – het meeste geld daadwerkelijk naar het goede doel gaat. En dat beide doelen iets doen met kinderen sprak ons ook aan.”

De officiële aftrap van de inzamelingsweek wordt woensdag gegeven door de samenwerkende studieverenigingen Geesteswetenschappen met het festival Ragstock in Tivoli de Helling. Een avond die volgens organisator Yana Mechielsen, student Liberal Arts & Sciences, niet in één muziekgenre te vatten is. Zo komt naast singer-songwriter Ann White ook rapduo Yung Internet, de Utrechtse poprock-band Close Up en is er tussendoor reggae van Paul Istance & The Magic Mumble Jumble te horen. “We hebben gezocht naar bands die onszelf aanspraken”, aldus Yana, “en daarbij zoveel mogelijk verschillende soorten muziek te programmeren om zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Ik kijk zelf het meeste uit naar Paul Instance & The Magic Mumble Jumble omdat ik altijd heel vrolijk word van die muziek. Ik ben heel blij dat ze op Ragstock wilden spelen”.

Naast Ragstock worden er door de studie-, studenten- en sportverenigingen nog diverse andere activiteiten georganiseerd. Zo kun je bij Biton je fiets laten pimpen, wordt de vrijdagmiddagborrel bij UMTC een kinderfeestje en kun je ook je eigen toekomst een stapje vooruit helpen door te bieden op scriptiebegeleiding tijdens de veiling. Ook is er dus weer een sexy besturenkalender. Vier studieverenigingen hebben zelf het initiatief hiertoe genomen. De kalender gaat nog in de verkoop.

Het hele programma is te vinden in het blokkenschema van de Ragweek.