Rechter: schadevergoeding voor oud-studenten medische hulpverlening Rotterdam

Foto Pixabay

De Rotterdamse opleiding medische hulpverlening begon in september 2012 en zou studenten voorbereiden op werk in bijvoorbeeld ambulances. Alleen was het beroep nog niet opgenomen in het BIG-register voor medische professionals.

In dat register staan onder meer verpleegkundigen, artsen en fysiotherapeuten. Een registratie is nodig om bepaalde medische handelingen zelfstandig te mogen verrichten.

Het duurde lang voordat de BIG-problemen werden opgelost en de hogeschool liet desondanks te veel studenten toe. Daardoor konden veel studenten geen passende stage vinden en dat leverde studievertraging op, stelt de rechter.

Eerder zijn de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen al verantwoordelijk gesteld. Nu heeft ook Rotterdam een rechtszaak verloren: de hogeschool had het gebrek aan stageplaatsen kunnen voorzien, staat in het vonnis.

De vier oud-studenten die de zaak aanspanden, eisen schadevergoedingen van 23.000 tot 40.000 euro, maar de bedragen moeten nog worden vastgesteld en zullen vermoedelijk lager uitvallen. Voor de BIG-registratie is de overheid verantwoordelijk, en niet de hogeschool. De hogeschool kan tegen de uitspraak in hoger beroep gaan.