Rechtse partijen vrezen zelfcensuur in wetenschap

Morele en politieke meningen hinderen hier in Nederland de vrije wetenschap, vermoedt een meerderheid van de Tweede Kamer. Daarom moet er een onderzoek komen.

Sommige wetenschappers ervaren aan de Nederlandse universiteiten een ‘glazen plafond’ vanwege hun politieke opvattingen, stelde Kamerlid Pieter Duisenberg in een debat met PvdA-minister Jet Bussemaker. Zou ze willen uitzoeken of er inderdaad een probleem is?

Bussemaker piekert er niet over. “Ik heb nog nergens een onderzoek gelezen dat rechtse wetenschappers geen kans hebben aan de universiteit”, verklaart ze vandaag in een interview met het HOP. “Ik denk dat de politieke voorkeuren van wetenschappers vrij divers zijn, maar dan nog: de overheid moet zich daar niet mee bemoeien.”

Daar denkt VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg anders over. Hij diende een motie in, die zojuist steun heeft gekregen van PVV, CDA, SGP en nog een paar kleine fracties. De regering zou de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen moeten vragen om een ‘nadere beschouwing en advies’ over dit onderwerp.

Het idee is dat het vrije woord te allen tijde de ruimte moet krijgen ‘binnen de wetenschappelijke waarheidsvinding’. Duisenberg verwijst naar discussies in het buitenland over “homogeniteit, zelfcensuur en het gebrek aan diversiteit in de wetenschap”.

Daarmee doelt hij vermoedelijk op de discussies in Amerika, waar conservatieve wetenschappers het moeilijk zouden hebben om voet aan de grond te krijgen bij universiteiten.