Rector Vrije Universiteit stapt op

Die conclusie trok hij gisteren tijdens een overleg tussen decanen en college van bestuur. “De VU heeft nu behoefte aan een rector met een sterk onderwijsprofiel”, zegt Bouter zelf. “Er is een ambitieuze agenda vastgesteld. De uitvoering daarvan gaat ten minste drie jaar in beslag nemen. Die taak laat ik over aan mijn opvolger.”

De kwaliteit van het onderwijs staat al jaren onder druk. Een commissie oordeelde in januari dat de VU niet klaar was voor de zogeheten instellingsaudit van accreditatieorganisatie NVAO. De aanvraag om de onderwijskwaliteit meer zelf te mogen bewaken zou vrijwel zeker afgekeurd worden, dus werd de audit uitgesteld.

Sindsdien is het onrustig aan de VU. Twee weken geleden gingen de onderwijsdirecteuren en de rector nog in retraite om te praten over de onderwijsvisie. Die was te abstract en bevatte “te veel deftige woorden”, zei Bouter in een interview met universiteitsmagazine Ad Valvas.

Dat het onderwijs tekortschoot, lag volgens hem aan de wet van de remmende voorsprong. “Wij waren lang een voorbeeld voor andere universiteiten voor wat betreft de degelijkheid en de kwaliteit van ons onderwijs. En dan word je een beetje zelfgenoegzaam. Als je dan ook nog bijna verdubbelt in studentenaantallen, ontstaat er wat achterstallig onderhoud. Ik kan het ook mooier vertellen, maar dat is in essentie het verhaal.”

De raad van toezicht respecteert de beslissing van Bouter en bedankt hem voor zijn bijdrage aan het wetenschappelijk onderzoek. De raad gaat voortvarend op zoek naar een opvolger.