Reizigers Uithoflijn tevreden
De geënquêteerden waren vooral te spreken over het gemak bij het instappen (9,2) en de netheid en het comfort van de trams (8,7). De vloerverwarming, airconditioning en hoogte van de tram die goed aansluit bij het perron zijn factoren die volgens de provincie meespelen bij de hoge cijfers. Ook de ruimte in de trams werd goed ervaren.
De snelheid van de reis wordt met een 8,3 goed beoordeeld. Hoewel in de eerste maanden is gemeten dat de tram in zo’n 94 procent van de gevallen op tijd vertrok, is dit cijfer opvallend, omdat in september bleek dat de tram 2 minuten langer deed over de route dan verwacht.
Als verbeterpunt gaven veel respondenten aan meer en betere informatie te willen in geval van vertragingen. Met een algemeen rapportcijfer van 8,1 scoort de tramlijn hoger dan de gemiddelde waardering van het landelijke openbaar vervoer (7,8), de U-OV-bus (7,8), Syntus Utrecht (7,9) en de sneltrams tussen Utrecht en Nieuwegein en IJsselstein (7,7).
Succes geen verrassing
Het onderzoek laat verder zien dat 68 procent van de consumenten van de Uithoflijn ook gebruik maakte van bus 12. De nieuwe reizigers zijn volgens de onderzoekers vooral mensen die van andere OV-lijnen gebruik maakten, fietsers, en mensen die met de auto naar het Utrecht Science Park gingen.
Het succes van de Uithoflijn komt niet als een verrassing. Sinds de oplevering in december zijn veel studenten te spreken over de nieuwe lijn. De goede beoordeling van de Uithoflijn kan stammen uit het contrast met de slechte ervaringen met buslijn 12, zegt de woordvoerder van de provincie Utrecht. Het waren vooral de reizigers die vroeger gebruik maakten van bus 12 die de tramlijn goed beoordelen.
Dit onderzoek van de provincie is afgenomen voordat corona ons land bereikte. Toen was het de bedoeling om de tram in de loop van 2020 zestien keer per uur per richting te laten rijden. Momenteel rijdt de tram twaalf ritten per uur per richting, doordat het aantal tramreizigers is afgenomen door de coronacrisis. Geschat wordt dat er nu dagelijks zo’n 7000 mensen met de tram 22 reizen, zo’n 60 procent van het aantal reizigers dat voor de crisis gebruik maakte van de tramlijn.