Rekenkamer onderzoekt vastgoedbeleid Universiteit Utrecht

De Algemene Rekenkamer houdt komend jaar het vastgoedbeleid van zes universiteiten tegen het licht, waaronder die van de UU. Het is onderdeel van een langlopend onderzoek naar hoe de publieke sector omgaat met zijn gebouwen.

De rekenmeesters richten zich op de universiteiten van Utrecht, Wageningen, Twente, Maastricht, Leiden en Tilburg. Volgens een woordvoerder van de Algemene Rekenkamer zijn de zes instellingen niet geselecteerd omdat hun vastgoedbeleid bijzonder risicovol is. “Er golden allerlei criteria en een daarvan was dat er geen dubbel onderzoek moet worden gedaan.” Het onderzoek is net begonnen en moet binnen een jaar zijn afgerond.

Het lopende interne onderzoek naar het bekritiseerde vastgoedbeleid van de Universiteit van Amsterdam bijvoorbeeld was reden om die instelling over te slaan. “We willen elkaar niet voor de voeten lopen. Er is overigens wel contact met de UvA-onderzoekers.”

De vastgoedaffaire bij het ROC-Leiden, dat veel te grote gebouwen neerzette, is niet de aanleiding voor het onderzoek. “Wij constateren al langer dat het vastgoedmanagement bij de rijksoverheid en organisaties als de politie, het basis- en voortgezet onderwijs, de rechterlijke macht en defensie soms te wensen overlaat”, zegt de woordvoerder. “Het rijksbeleid op dit terrein is beperkt ontwikkeld, terwijl er van alles gebeurt. Vandaar dat we de vinger goed aan de pols houden en verbeteringen voorstellen.”