Renovatie Minnaertgebouw half jaar later

Het nieuwe ontwerp voor de centrale hal van het Minnaertgebouw vraag nog wat extra aandacht

Het Minnaertgebouw gaat deze zomer nog niet op de schop. Het ontwerp voor de centrale hal op de eerste verdieping is niet helemaal rond. De werkzaamheden beginnen nu naar verwachting begin 2016.

Het vijftien jaar oude Minnaertgebouw moet een grote renovatie ondergaan. De opknapbeurt wordt aangegrepen om het gebouw op de eerste verdieping te verbinden met het Buys Ballotgebouw en het nieuwe Koningsbergergebouw. Samen gaan deze gebouwen het onderwijscentrum voor bèta- en geostudenten vormen.

Verder moet onder meer de huidige krappe entree van het Minnaertgebouw ruimer worden en komt op de plaats van de huidige fietsenstalling achter de letters Minnaert een espressobar.

De bedoeling was in juni met de renovatie te beginnen, maar dit wordt nog even uitgesteld. Volgens de directie Vastgoed & Campus eiste het Koningsbergergebouw de afgelopen maanden alle aandacht op. Daarbij vraagt de inrichting van de centrale hal op de eerste verdieping van het Minnaert en vooral de technische oplossing voor de regenwaterdoorvoer in de hal extra zorg.

De universiteit wil de kenmerkende treincoupé’s behouden als ontmoetings- en overlegplekken. De rest van de hal moet een prettigere ruimte worden voor studenten en medewerkers. Over de manier waarop dat het best kan gebeuren, vindt nog overleg plaats met de oorspronkelijke ontwerpers van het bureau Neutelings Riedijk en het architectenbureau Ector Hoogstad dat de renovatie voor zijn rekening neemt.

Duidelijk is wel dat er geen stilstaand water terugkomt in de hal. De vijver op de eerste verdieping die zich vulde met regenwater, was ooit een opzienbarende architectonische vondst die verkoeling in het gebouw moest brengen. Na een lange reeks van technische mankementen werd de waterpartij in 2008, tien jaar na de opening van het gebouw, drooggelegd. Drie jaar later werden op de betonnen bodem enkele werkplekken voor studenten gecreëerd, maar de ruimte had sindsdien een ietwat provisorisch aanzien.

De onderzoeksgroepen van de theoretisch fysici in het Minnaert hoeven nu begin volgend jaar pas te verhuizen. Ook de onderwijszalen en de kantine blijven in gebruik tot de start van de werkzaamheden. Volgend jaar komt er een tijdelijke kantine aan de Budapestlaan, op de plek waar nu de cabines staan van de werklieden die betrokken zijn bij de bouw van het Koningsbergergebouw.

De oorspronkelijke planning was het Minnaertgebouw in het academisch jaar 2016-2017 weer in gebruik te nemen. Dat gaat niet lukken. De planning is nu dat het gebouw begin 2017 klaar is.