RUG krijgt boete voor te hoog salaris collegevoorzitter

De Rijksuniversiteit Groningen moet het ministerie van Onderwijs 12.000 euro terugbetalen omdat bestuursvoorzitter Sibrand Poppema in 2011 te veel verdiende. Dat blijkt na onderzoek van de Onderwijsinspectie.

De beloning van Poppema was tegen de regels, meldt de Algemene Onderwijsbond. De Groningse collegevoorzitter verdiende 236.424 euro en kwam daarmee meer dan 12.000 euro boven het maximum uit dat het kabinet in 2011 wenselijk vond. Dat bedrag wordt teruggevorderd omdat het volgens de minister ondoelmatig is besteed. De RUG legt zich volgens de AOb bij de uitspraak neer.

Poppema’s salaris is vorig jaar verlaagd toen zijn contract werd verlengd. Dat gebeurde volgens de universiteit op zijn eigen verzoek.