Ruim dertig extra laadpalen voor elektrische auto's in het USP

Michiel Scherrenburg van de UU-duurzaamheidsgroep bij een van de nieuwe laadpalen. Foto Utrecht Sustainability Institute

De elektrische laadpalen voor auto’s staan op vier locaties in het Utrecht Science Park en wel aan de Aarhuslaan, Budapestlaan, Cambridgelaan en Jenalaan. Iedereen kan er gebruik van maken. Het bijzondere aan deze laadpalen is dat ze niet alleen gebruikt kunnen worden om auto’s op te laden, maar auto’s er ook kunnen ontladen.

De laadpalen halen hun energie uit zonne-energie die door wordt opgeslagen in de batterij van de auto. Een deel wordt gebruikt voor de autoritten, maar er blijft veel energie over. Er is dus sprake van overcapaciteit. Als de zon niet schijnt en je hebt extra energie nodig, is het mogelijk de auto te ontladen. De energie kan dan gebruikt worden voor bijvoorbeeld de elektriciteitsvoorziening van de gebouwen.

Het oplaadcentrum is een van de zes proeftuinen in Utrecht waarbij met deze vorm van energiegebruik geëxperimenteerd wordt. Het project is van verschillende partners* waaronder de universiteit en wordt uitgevoerd door het Utrecht Sustainability Institute. Het eerste vergelijkbare park in Europa is gevestigd in de wijk Lombok.

“Het bijzondere is dat we op deze manier meer duurzame energie kunnen gebruiken. Auto’s worden zongestuurd opgeladen en kunnen de overcapaciteit later weer leveren aan het Utrecht Science Park of bijvoorbeeld aan hun eigen huis”, vertelt Bart van der Ree van het Utrecht Sustainability Institute. Vanuit de hogeschool en de universiteit wordt op verschillende manieren onderzoek gedaan naar deze vorm van duurzame energieopslag.

Elektrische deelauto voor UU
Als pilot heeft de Universiteit Utrecht de start van deze proeftuin aangegrepen om medewerkers voor hun werk gebruik te laten maken van een elektrische leenauto. De Hogeschool Utrecht gebruikt al zes elektrische auto’s via het bedrijf We Drive Solar. Vanaf nu kunnen ook UU-medewerkers zich voor deze auto’s aanmelden. Bij voldoende belangstelling breidt de UU het aantal auto’s uit. Voorwaarde is dat het ritje voor het werk moet zijn en dat de auto aan het eind van de dag weer terug is in het Utrecht Science Park. “Zo hopen we dat mensen niet met de auto naar het Utrecht Science Park hoeven te komen omdat ze overdag de auto nodig hebben”, legt Oskar van Megen, beleidsmedewerker duurzaamheid van de UU uit.

*De partners die samenwerken in het living lab zijn de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en de bedrijven LomboXnet, We Drive Solar, Smart Solar Charging, Stedin, Last Mile Solutions, The People Group, Jedlix, NewSolar en Siers.