Ruim een ton voor opleuken Uithof tijdens aanleg tramlijn

Jeroen Kreijkamp en Jacqueline Verbeek kondigden het leefbaarheidsfonds aan tijdens de USP-zomerborrel

Om de leefbaarheid te verbeteren tijdens de twee jaar durende werkzaamheden voor de sneltram, is er een nieuw activiteitenfonds in het leven geroepen. Stichting Utrecht Science Park (USP) gaat dat beheren.

Een food festival, een kerstmarkt, een pop-up restaurant of een sporttoernooi. Het zijn zo wat ideeën die directeur Floris de Gelder opsomt als activiteiten die het leven op het Utrecht Science Park kunnen veraangenamen tijdens de vele werkzaamheden in dit gebied.

Afgelopen donderdag maakte wethouder Jeroen Kreijkamp en gedeputeerde Jacqueline Verbeek tijdens de zomerborrel van het USP de oprichting van dit fonds bekend. De gemeente, provincie, studentenhuisvester SSH en bouwbedrijf BAM dat de Uithoflijn aanlegt, zijn bereid de komende twee jaar bij te dragen aan dit leefbaarheidsfonds.

“We maken het niet te ingewikkeld”, vertelt Floris de Gelder. “Als mensen een plan hebben voor een leuke, verbindende activiteit, kunnen ze bij ons aankloppen. Wij kijken of het plan voldoet aan de eisen en helpen om de financiering rond te krijgen. Wij denken dat vooral studenten en bewoners van dit fonds gebruik zullen maken.”

Voorlopig stellen de partners twee jaar lang een bedrag van 60.000 euro per jaar beschikbaar. Dit geld is niet alleen bedoeld voor leuke activiteiten. Het USP wil ook zorgen voor een betere communicatie rond de bouwprojecten. De Gelder: “Nu is het voor veel mensen onduidelijk waarom het hier zo’n bouwput is. Wij willen dat gaan vertellen en zelf activiteiten organiseren om bijvoorbeeld het positieve gevoel dat bij de komst van de Uithoflijn hoort, te versterken.”

Heb je een idee voor een leefbaarheidsactiviteit, neem dan contact op met Mieke de Bruin van het Utrecht Science Park.