Rumoer rond IT-onderwijs

Volgens het Algemeen Dagblad willen DNB, Stork en AkzoNobel een nieuwe IT-opleiding beginnen. Maar André Haket van Stork spreekt dat tegen: “Het gaat om traineeships. Er zijn genoeg opleidingen in Nederland, wij pretenderen niet dit beter te kunnen.”

“Met name hbo en universiteiten laten flink wat steken vallen bij het opleiden van IT-managers” stelt Pieter Schoehuijs, chief information officer (cio) van chemiegigant AkzoNobel maandag in het AD. Er zouden teveel programmeurs worden opgeleid, en te weinig managers die bruggen kunnen slaan tussen IT en andere afdelingen. Omdat het onderwijs niet voldoet zouden Akzo Nobel, DNB en Stork gezamenlijk een opleiding IT-management willen starten, aldus de krant. De PvdA heeft inmiddels Kamervragen gesteld.

Schoehuijs van AkzoNobel is helaas niet bereikbaar voor commentaar. André Haket, cio van Stork, laat echter weten dat het geen opleiding betreft maar een intercompany traineeship gericht op high potentials, ontstaan uit een gezamenlijke behoefte. “Wij zoeken mensen die op het snijvlak van bedrijfseconomie en informatiemanagement kunnen opereren. Werknemers die bijvoorbeeld veel verstand hebben van marketing en sales, een strategie ontwikkelen en vervolgens ook de vertaling naar de informatieoplossing kunnen maken.”

Volgens Haket is het niet onlogisch dat de bedrijven met het bijzondere traineeship komen. Wat hem betreft zit er geen probleem in de kwaliteit van het IT-onderwijs, maar is er altijd een discrepantie tussen wat net afgestudeerden kunnen en wat er verwacht wordt in het bedrijfsleven. “Er zijn al heel veel initiatieven op dit vlak. Dit traineeship is er één van.”

Bovendien is het voor bedrijven als IBM met IT als corebusiness logisch dat ze IT’ers binden, bij bedrijven als Stork is dat geen automatisme. “Wij hebben op allerlei vlakken interne traineeships, maar niet op het vlak van IT.”

Uit 50 aanmeldingen zijn 20 mensen geselecteerd. Zij starten in november met het tweejarige traineeship, waarbij om de zes maanden van bedrijf wordt gewisseld. Om in aanmerking te komen is onder andere een afgeronde universitaire opleiding zoals (technische) bedrijfskunde, technische bestuurskunde, of bijvoorbeeld international business vereist.