Scholieren willen zesje tegen studieschuld

Zoveel mogelijk leerlingen moeten een genadezesje krijgen voor hun eindexamen, vindt het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). “Het is belachelijk dat scholieren met één spelfoutje te veel duizenden euro’s aan studiefinanciering mislopen.”

Leerlingen die nu voor hun eindexamen zakken, hebben volgens het LAKS “dubbel pech”. Niet alleen moeten ze hun examen overdoen, ze krijgen een jaar later ook geen basisbeurs meer.

Want regeringspartijen VVD en PvdA gaan samen met D66 en GroenLinks de basisbeurs afschaffen, wat voor hogere studieschulden zal zorgen. LAKS-voorzitter Annelotte Lutterman: “We doen een oproep aan alle docenten in Nederland: houd deze scholieren uit de hoge studieschulden en deel de genade-zes uit!”

Het LAKS is fel tegen de aantasting van de studiefinanciering. “Iedere scholier die de komende jaren de basisbeurs misloopt is er één te veel”, staat in de oproep aan docenten.

Mochten docenten zich laten vermurwen door de oproep van het LAKS, dan zullen ze vooral bij de herkansingen over hun hart moeten strijken. Nu zullen de meeste eindexamens al nagekeken zijn. Deze week worden de uitslagen bekendgemaakt.