Schoonmaakstaking gaat aan UU voorbij

FNV Bondgenoten had voor dinsdag 15 en woensdag 16 april stakingen aangekondigd van schoonmakers op de hogeschool en de universiteit. Maar op de universiteit hebben slechts vier mensen meegedaan, van wie drie bij Diergeneeskunde.

De staking van de schoonmakers maakt deel uit van een landelijke estafette-actie. “De onderhandelingen voor een nieuwe cao zijn vastgelopen en wij voeren actie voor een nieuwe en betere cao”, legt Moulay Bouanani van FNV Bondgenoten uit. Er is vooral verzet tegen het idee dat de schoonmakers bij ziekte de eerste twee dagen geen geld krijgen.

De grootste actie vond dinsdag plaats in een gebouw van de hogeschool aan de Padualaan waaraan 50 schoonmakers deelnamen. De actie werd daar dinsdagmiddag opgebroken.

Op de universiteit is de actiebereidheid niet groot. Dat zal ook te maken hebben met de relatief goede voorwaarden. “Bij Diergeneeskunde deden drie schoonmakers mee aan de actie, bij het Kruytgebouw één. Uit de gesprekken met de schoonmakers van de universiteit bleek dat het werk hier goed geregeld is. Deze mensen voeren met name actie voor een betere cao”, aldus Bouanani.

De universiteit zegt ook te investeren in de contracten met de schoonmaak. Ineke van Oosten is hier als directeur van het Facilitair Service Centrum verantwoordelijk voor. “De universiteit heeft nooit alleen gekeken naar een zo goedkoop mogelijke aanbieder. Wij hebben altijd ook de kwaliteit mee laten wegen. En daarbij letten we op kwaliteit van het werk, de arbeidsomstandigheden en naar de duurzaamheid in het werk.  De Universiteit Utrecht was een paar jaar geleden één van de eerste bedrijven die de gedragscode van de schoonmaakbranche heeft ondertekend.”