Sciencegame bewijst: Spice Girls-hit heeft lekkerste hook

Informatici van de UU ontwikkelden de game Hooked! om te achterhalen welke muziekfragmenten het snelst herkend worden

De top 2000-rage eind december lijkt alleen maar groter te worden. Een nostalgische belevenis die miljoenen luisteraars en kijkers trekt. Maar wat zorgt er nu voor dat nu juist deze liedjes in het geheugen gegrift staan? Waarschijnlijk dat ene catchy fragment.

In het nummer Wannabe van de Britse meidenpopgroep Spice Girls zit het meest herkenbare stukje tekst en muziek (I’ll tell you what you want, what you really really want) uit de moderne popgeschiedenis. Dat blijkt althans uit de eerste resultaten van de online game Hooked! die is ontwikkeld door informatici van de UU.

Samen met collega’s van de UvA en het Instituut van Beeld en Geluid proberen de Utrechtse onderzoekers uit te vinden hoe we liedjes herkennen. Sommige fragmenten van liedjes blijven direct in ons geheugen hangen. Maar waarom? Om dat te achterhalen werd het citizen science game Hooked! ontwikkeld.

Spelers van de game horen een muziekfragment en moeten zo snel mogelijk klikken als ze het nummer herkennen. Vervolgens wordt hen gevraagd door te zingen als de muziek even stopt. Daarna moeten ze aangeven of het lied weer op het juiste moment hervat wordt of niet.

Wannabe wordt gemiddeld binnen 2,3 seconden door luisteraars herkend, bij andere bekende liedjes duurt het gemiddeld zo’n 5 seconden. Andere snel herkende nummers zijn Think van Aretha Frankin en We will rock you van de Queen.

De wetenschappers hopen dat zoveel mogelijk mensen de game gaan spelen zodat ze meer informatie krijgen over welke muziekfragmenten snel herkend worden.

“De verwerking van muziek is zo’n complex proces, dat het nog volstrekt onduidelijk is hoe dit precies werkt”, licht onderzoeksleider en Informaticahoogleraar Remco Veltkamp in een persbericht toe. “Daarom is dit onderzoek wetenschappelijke gezien ook heel interessant. Inzicht in de verwerking van muziek is bovendien relevant voor diensten die op basis van je smaak muziek aanbieden, of voor het uitzoeken van de perfecte muziek bij een game of film.”

Het spel spelen kan hier: