Seksuele intimidatie hogeschooldocent bleef jarenlang onbestraft

De hogeschool wilde een docent van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie ontslaan vanwege zijn seksueel overschrijdende gedrag, maar heeft de zaak volgens de rechter helemaal verkeerd aangepakt. De HvA moet hem nu 65 duizend euro meegeven.

Al in 2012 trekt een studente aan de bel. Ze schrijft in een brief aan haar opleidingsmanager dat de docent haar had geadviseerd om “met haar kut te gaan spelen”. Maar er gebeurt niets met haar klacht, ook niet als ze de klacht herhaalt in 2013.

Zo gedraagt deze docent zich volgens latere getuigenissen wel vaker. Over een aangekondigd gesprek met een studente grapt hij: “Haha ja, en dan doe ik de lampen uit, de gordijnen dicht en de deur op slot.”

Aan een andere studente vraagt hij: “Als ik je een harde schouderklop geef, valt je tampon er dan uit?” Weer een andere studente mag alleen een les missen “als zij een foto stuurt van haar wet T-shirt contest”.

Knuffel voor de studentes
De docent werkt volgens het vonnis sinds 2006 aan de HvA en zou al jaren bekendstaan om de ongebruikelijke manier waarop hij met studenten omgaat. Hij zou weleens minutenlang in innige omhelzing staan met studentes. Eens ging hij in de les zo tekeer tegen een studente dat ze in huilen uitbarstte. Na de les werd hij een soort vaderfiguur “waarbij hij haar een knuffel en een zoen op haar voorhoofd gaf”, aldus het vonnis.

In 2015 krijgt de docent een nieuwe opleidingsmanager, die hem voor het eerst aanspreekt op zijn gedrag en duidelijk maakt dat dit moet veranderen. Pas als de hogeschool in februari 2017 opnieuw een klacht krijgt over de docent, komt de HvA in actie. De docent wordt geschorst en een onafhankelijk adviesbureau krijgt de opdracht de klachten te onderzoeken. Een halfjaar later dient de HvA het verzoek in om de docent te mogen ontslaan zonder transitievergoeding. Als reden noemt de hogeschool onder meer de klacht uit 2013.

Belangen geschaad
Maar dat kan zomaar niet, vindt de rechter. Waarom heeft de hogeschool de klacht destijds niet serieus genomen? Volgens de rechter lijkt er sprake te zijn van een jarenlang, structureel probleem. De HvA had dit aan de docent duidelijk moeten maken, onder meer in beoordelingsgesprekken. Dit is niet gebeurd. Daarmee heeft de HvA volgens de rechter niet alleen de belangen van de studenten geschaad, maar ook die van de docent.

De ex-docent krijgt nu tienduizend euro als vergoeding, omdat de HvA zich niet correct heeft opgesteld tegenover hem. De rest, meer dan 55 duizend euro, is een transitievergoeding. De docent mag weliswaar worden ontslagen, vindt de rechter, maar niet om zijn gedrag. Het mag alleen omdat de onderlinge arbeidsrelatie nu verziekt is.

De uitspraak is van 8 december vorig jaar, maar werd pas gisteren online gepubliceerd.