Senioren flink aan de studie

Rustig op de bank van je pensioen genieten? Niks ervan! Steeds meer senioren nemen weer plaats in de collegebanken. De belangstelling nam in twee jaar tijd met 40 procent toe.

Psychologie, natuurwetenschappen, filosofie: meer dan tien universiteiten en hbo-instellingen bieden speciaal voor vijftigplussers cursussen aan. En met succes: de afgelopen jaren winnen de colleges aan populariteit. In 2015 waren er bijna 25000 aanmeldingen, zo’n zevenduizend meer dan twee jaar eerder.

De kosten van een cursus verschillen per instelling en hangen ook af van de lengte. In Utrecht betaal je voor zes colleges over de wereldeconomie 160 euro en in Leiden betaal je voor negen colleges over Griekse kunst zo’n 270 euro.

“Er zijn meer hoogopgeleide ouderen dan vroeger”, verklaart Carolien van Bergen van de overkoepelende organisatie Hoger Onderwijs Voor Ouderen (HOVO) het succes. “Ook populaire programma’s als de DWDD University of de Universiteit van Nederland laten zien dat de behoefte aan kennis breed is.”

Vooral filosofie en kunstgeschiedenis zijn populair. “Veel senioren zijn hun hele leven bezig geweest met pragmatische dingen, zoals genoeg geld verdienen voor het gezin”, zegt Korrie van Helvert, directeur van HOVO Brabant. “Nu zoeken ze  de zachtere kant van het leven en studeren ze om de wereld beter te begrijpen. Kunstgeschiedenis leert je over schoonheid, filosofie troost en leert je over zingeving. Dat zijn belangrijke dingen als je ouder wordt.”

In Brabant melden zich elk jaar zo’n tweeduizend geïnteresseerden aan. De oudste student was 92. “Hij deed drie cursussen tegelijk aan de TU Eindhoven”, zegt Van Helvert. “Je zou denken dat hij misschien suf in een hoekje zou zitten, maar niks hoor. Hij was hartstikke aanwezig en stelde de meeste vragen van iedereen.”

Lukt het een beetje, leren op leeftijd? “Het werkt anders dan bij jongeren”, zegt Van Bergen van HOVO Nederland. Misschien gaat het minder snel, maar ouderen hebben wel meer kennis om op voort te borduren. Ze zijn bovendien heel gemotiveerd.

Dat HOVO populairder wordt, ligt in de lijn der verwachting, gezien het aantal babyboomers dat nu met pensioen gaat. Studeren roept misschien nostalgische herinneringen op, want de seniorenstudenten komen niet alleen voor de cursus. Van Helvert: “Ze komen ook voor de levendigheid van de campus, voor de sfeer en de inspirerende omgeving. In de zomer vonden ze het maar stil.”

Tags: hovo