Decaan verwijdert schilderij

Sigarenrokers blijken onruststokers in Leiden

Schilderij wordt verwijderd
De verwijdering van het schilderij. Foto: Twitter / Joanne van der Leun

Op het schilderij van kunstenaar Rein Dool, dat in de jaren zeventig gemaakt is, staat het toenmalige college van bestuur van de Universiteit Leiden. Promovendus Elina Zorina vroeg op Twitter wat ze ervan moest denken. Ze vond het signaal niet helder. Zou er niet een ironische of zelfkritische aantekening naast moeten hangen, vroeg ze zich af.

De decaan van de faculteit Rechtsgeleerdheid, Joanne van der Leun, antwoordde dat er veel discussie over het schilderij was. Wat haar betreft kon het van de muur. Twee dagen later twitterde ze een foto van de verwijdering.

Dat deed wat wenkbrauwen fronsen. Zo vroeg hoogleraar natuurkunde Sense Jan van der Molen of het schilderij echt “bij de eerste de beste klacht” weg moest. “Ik heb het zelf altijd gezien als een vorm van cynisme en subtiel artistiek protest tegen vergaderende sigaarrokende heren in pak.” Maar er zou dus al langer discussie over zijn.

Al snel kwam er een stroom aan hatelijke berichten op gang over ‘woke’ en ‘buitenlanders’, met hier en daar de opmerking dat je heel voorzichtig moet zijn met het verwijderen van kunst.