Slaapprofessor: ‘Nachtbibliotheek geen goed idee’

Foto: DUB Maarten Hartman

Het lijkt bijna een onmogelijke opgave; een studieplek bemachtigen in de universiteitsbibliotheek. Al in de vroege ochtend staan er rijen voor het gebouw en binnen een mum van tijd is elke plek bezet. Zeker tijdens tentamenperiodes moeten studenten vechten voor hun studieplek om in alle rust te kunnen studeren. Om daar verandering in te brengen komen universiteiten met een nieuwe oplossing: de nachtbibliotheek, die 24 uur per dag open is.

Vijftien studenten op drukste moment
De UB van Maastricht had drie weken lang een vestiging in The Student Hotel, waar studenten de hele nacht door konden leren. Het experiment liep geen storm, schrijft universiteitsblad Observant. Op het drukste moment zaten er slechts vijftien studenten te blokken, de meesten gingen al rond een uur of één, half twee weg.

Toch spelen ook andere universiteiten met het idee om hun bibliotheek langer open te houden. Zo is er volgens de centrale studentenraad van de UvA behoefte aan een nachtbieb. De raad heeft het bestuur gevraagd een pilot uit te zetten.

Minimaal 7 uur slaap
Geen goed idee, vindt slaapexpert Ton Coenen, emeritus-hoogleraar aan de Radboud Universiteit. Studenten moeten volgens hem minimaal zeven uur per etmaal slapen. Doen ze dat niet, dan verliest het lichaam meerdere functies. Het immuunsysteem gaat achteruit en het geheugen neemt af. “Je hebt slaap nodig om alles op te slaan wat je zojuist hebt geleerd.”

Zelfs na één nacht doorhalen zijn studenten volgens Coenen al slaperig. “Dan zie je meteen een daling van alertheid en aandacht”. Dat komt het maken van een tentamen niet ten goede, stelt de slaapprofessor. “In het holst van de nacht, tussen 3 en 5 uur ’s nachts, is het toch wel verstandig om te gaan slapen.”

Verhoging stress en burn-outklachten
En wat te denken van de mentale gesteldheid van studenten? Nachtbibliotheken zullen stress en burn-outklachten alleen maar verergeren, waarschuwt UvA-student Tammie Schoots in Folia. “Dit is tekenend voor hoe losgezongen de raad is van de dagelijkse realiteit”.

Studentenorganisatie ISO vindt dat instellingen de verantwoordelijkheid moeten nemen om “studenten te behoeden voor de gevolgen van maximaal presteren”. Wel vindt hij dat universiteiten die afweging zelf moeten maken.

Overdag werken, 's nachts studeren
De Landelijke Studentenvakbond denkt daar anders over. “Ik vind het goed dat universiteiten rekening houden met studenten die door het leenstelsel overdag moeten werken en juist ’s nachts willen studeren”, zegt voorzitter Carline van Breugel.

Over een verdere toename van burn-out klachten, waar de LSVb vaak voor waarschuwt, maakt zij zich geen zorgen. “Ik denk niet dat het wel of niet openstellen van bibliotheken veel invloed heeft op de mentale gezondheid van studenten. Zij zijn volwassen genoeg om zelf te bepalen wanneer ze gaan studeren, of ze dat nou in de UB doen of thuis op bed.”