Volgens Amerikaans onderzoek
Slechtere cijfers door je achternaam? Dat is geen toeval
In het onderzoek vergelijken de onderzoekers 30 miljoen cijfers van een aantal jaar. Uit de resultaten blijkt een structureel verschil tussen achternamen beginnend met de eerste vijf letters van het alfabet en achternamen beginnend met de laatste vijf. Het gaat om een verschil van 0,06 op een schaal van 0 tot 10.
Oorzaak
Volgens UU-onderwijswetenschapper Casper Hulshof is dit een bekend probleem. Het verschil heeft te maken met het feit dat de onlineleersystemen, zoals Canvas en Remindo, de gemaakte tentamens in dezelfde alfabetische volgorde aan de docenten zouden aanbieden. Helen Wang, een van de onderzoekers, stelt in een artikel van Scientias dat de kwaliteit van beoordelen door vermoeidheid achteruit gaat naarmate ze langer nakijken en dus verder in het alfabet komen, waardoor ze onbewust lagere cijfers geven. Het verschil is klein, maar als dit keer op keer gebeurt, heeft het wel degelijk effect.
Met Remindo, de digitale toetssoftware die binnen de UU veel wordt gebruikt, wordt een deel van het probleem onderschept. Toetsen worden sinds afgelopen jaar standaard anoniem en willekeurig nagekeken. Soms, met name in het geval van papers of essays, is er echter geen anonimiteit en blijft de alfabetische volgorde aanwezig.
Oplossing
De oplossing lijkt niet zo ingewikkeld. De toetsresultaten, inclusief papers en essays, moeten standaard in willekeurige volgorde aan de docent worden aangeboden, zodat het voor- of nadeel niet telkens bij dezelfde studenten terechtkomt, stelt het artikel. Daarnaast moeten docenten niet te lang achter elkaar nakijken, aldus Hulshof.