Soap rond VU-promovenda krijgt vervolg

De Vrije Universiteit gaat onderzoek doen naar datafraude in wetenschappelijk werk van econome Karima Kourtit, meldt NRC Handelsblad vandaag. Eerder dit jaar werd al vastgesteld dat Kourtit zich schuldig heeft gemaakt aan plagiaat.

Kourtit hoopt volgende week te promoveren, op een dunner proefschrift dan oorspronkelijk de bedoeling was. Na een beschuldiging van plagiaat moest ze de helft van haar proefschrift schrappen.

Maar volgens dezelfde anonieme klager is er meer aan de hand: er zou in zeker acht van haar artikelen sprake zijn van datamanipulatie. Drie van die artikelen maken onderdeel uit van haar proefschrift, maar de Vrije Universiteit laat alleen de overige vijf artikelen onderzoeken. Haar promotie kan dus doorgaan.