Bezuinigingen en hoge werkdruk

Sociale Wetenschappen overweegt minder lesweken per blok

eerste-studiejaar-hoorcollege foto DUB
Foto: DUB Archief

Het werk bij de faculteit Sociale Wetenschappen zal met minder mensen moeten worden gedaan. Voor de zomer stelde de faculteit een vacaturestop in. Tijdelijke contracten worden sindsdien in principe niet meer verlengd en bij medewerkers die vertrekken of met pensioen gaan, is het niet meer vanzelfsprekend dat zij worden opgevolgd. De faculteit wil gedwongen ontslagen voorkomen.

Omdat de werkdruk onder docenten al hoog is, wil de faculteit voor de bacheloropleidingen en de eenjarige masteropleidingen het aantal weken dat er college wordt gegeven in een blok terugbrengen van acht naar zeven. 

Voor de tweejarige researchmasters, die een ander jaarrooster hebben en minder weken les, wordt er naar alternatieven gekeken die er eveneens voor moeten zorgen dat docenten minder tijd kwijt zijn aan onderwijs.  

Verschillende manieren
“Een week minder lesgeven kan op verschillende manier worden ingezet", zegt vicedecaan Irene Klugkist. "Bijvoorbeeld met een week in het midden van het blok, wat gebruikt kan worden voor reflectie, het werken aan een opdracht, studeren voor een tussentijdse toets of zelfstudie door digitale lessen, of misschien juist de week voor de toetsing als deze in negende week gepland staat." 

Momenteel bestaan cursussen bij Sociale Wetenschappen uit negen onderwijsweken, maar in de praktijk wordt er vaak in de eerste 8 weken lesgegeven en in de negende week getoetst. De tiende week is de onderwijsvrije week. 

Het idee van minder onderwijs in een collegejaar is niet nieuw. Aan Nederlandse universiteiten wordt er relatief veel onderwijs gegeven. Vergeleken met elders in Europa is het Nederlandse studiejaar tot negen weken langer. Dit zorgt niet alleen voor meer werkdruk voor docenten, maar ook voor een hoge studiedruk onder studenten, wat ten koste gaat van hun mentale welzijn. De UU deed in 2022 al mee aan een pilot met kortere cursusblokken voor een ‘slimmer academisch jaar’.  

Rust in curriculum
In de faculteitsraad van Sociale Wetenschappen op 12 november waren er nog wel zorgen over het inkorten van het aantal onderwijsweken. “Docenten vrezen dat ze hun onderwijs in minder weken moeten proppen, omdat er een onderwijsvrije week bij komt”, zegt studentlid Anne den Breejen. Volgens het studentlid zorgt dit momenteel voor stress onder docenten. 

Volgens vicedecaan Jan van Tartwijk is het idee om juist “meer rust in het curriculum te brengen”. “Het betekent niet dat docenten hun onderwijs dat ze nu in acht weken doen, straks in zeven weken moeten geven. Ze moeten kijken wat ze niet gaan doen.” 

De opleidingsdirecteuren bespreken momenteel het plan van kortere onderwijsweken. Er wordt onderzocht welke aanpassingen er in de collegejaren 2025-2026 en 2026-2027 voor kunnen zorgen dat docenten minder tijd kwijt zijn aan lesgeven. 

Advertentie