Sodexo presenteert nieuwe vegetarische kaart tijdens proeverij

Aubergine, puntpaprika, zwarte bonen, kikkererwten, linzen… Ruud Kooijman en zijn collega’s hebben enthousiast nieuwe lunchrecepten bedacht voor de Sodexo-portal. Via dit portal kunnen zaken- en vergaderlunches voor de universiteit worden besteld. Volgens Kooijman is het de eerste keer dat Sodexo zo’n uitgebreid vegetarisch assortiment ontwikkeld. Zelf vindt hij de sandwich met puntpaprika het lekkerst. “Die is echt geweldig.” Er is een assortiment samengesteld op basis van vier prijsniveaus, van basis tot luxe.

Tijdens de proeverij van de secretaresses van de Universitaire Bestuursdienst waren de reacties op de vernieuwde menukaart heel positief. Sommige medewerkers bestelden sowieso al vegetarische lunches. “Het vlees was sowieso vies, het kwam uit van die plakkerige plastic pakketjes”, zegt een bezoekster. Een ander zegt dat deze vegetarische lunch een stuk spannender is dan voorheen, en voller van smaak.

Is er dan niemand die het vlees gaat missen? “Ik denk dat iedereen hier vegetarische lunches een goed idee vindt”, zegt een aanwezige. “Mijn man daarentegen…” Meteen springen andere dames haar bij. Bij hun thuis zijn het altijd de mannen en zoons die perse vlees willen eten.

Fay van Zeijl, beleidsadviseur duurzaamheid, legt in haar presentatie uit waarom de universiteit is overgegaan op vegetarische lunches. “Bij vleesconsumptie is de milieu-impact gigantisch hoog”, zegt Van Zeijl. “We willen als duurzame universiteit een voorbeeldfunctie geven.”

Duurzaamheid
Zowel voor de Universiteit Utrecht als het Facilitair Service Centrum (FSC) is duurzaamheid een speerpunt. De komende jaren streven beide naar een duurzame bedrijfsvoering. Het aanbieden van vegetarische lunches draagt hieraan bij. “Vanaf 15 maart is een vegetarische lunch de standaard,” zegt Tanja Krieger, adviseur interne communicatie FSC. “Als iemand toch vlees of vis wil bij een lunch, moet diegene dit in het opmerkingenveld aangeven.” Alleen in het Bestuursgebouw kunnen geen lunches meer worden besteld met vlees of vis.

Voorheen konden er op de Sodexo-portal duurzame lunches worden besteld. Deze staan er nu niet meer tussen. Duurzaam en vegetarisch betekent niet altijd hetzelfde. Carolien van der Maas, leiding productie van Sodexo, zegt dat duurzaamheid hoog in het vaandel staat hij Sodexo, en dat de nieuwe vegetarische lunches ook duurzaam zijn.

Volgens Ruud Kooijman wordt de keuze in vegetarische lunches binnenkort groter. Op dit moment zijn er vier lunches, dit worden er zeven. Ook specials zoals de ‘seizoenslunch’ en de picknickmand worden in de toekomst toegevoegd. “We vinden het fijn om een partnerschap te hebben met de UU en na te denken over duurzaamheid”, zegt Aart van Glind van Sodexo. “Dit is een mooie uitdaging voor ons.”