Sollicitatiecommissie nieuwe rector aangepast na forse kritiek op gebrek aan vrouwen

Wie mag er meepraten over opvolging rector Bert van der Zwaan (op foto achter de pedel in cortège bij de opening van het academisch jaar)? Foto DUB

Twee leden van de Raad van Toezicht, twee faculteitsdecanen, één voorzitter van het CvB en een lid van de personeelsgeleding uit de U-raad. Zes mannen namen naast het vrouwelijke U-raadslid Gwenny Jongebloed zitting in de sollicitatiecommissie. En ook de secretaris was man. Dat bleek na de publicatie maandag van de procedure voor de benoeming van de opvolger van Bert van der Zwaan die op 26 maart tijdens de Dies afscheid neemt.

Het bericht leidde al snel tot verontwaardigde reacties op het universitaire intranet. Onder meer hoogleraren Berteke Waaldijk en Rosemarie Buikema lieten daar van zich horen. Hoogleraar Bestuurskunde Paul ’t Hart was het meest uitgesproken. Hij wees erop dat de universiteit zélf van medewerkers verlangt dat die het gevaar van onbewuste vooroordelen vermijden.

“Eerlijk gezegd vind ik het gewoon onaanvaardbaar”, schreef ’t Hart over de samenstelling van de commissie. “Het ondergraaft voor je het weet ook de legitimiteit van proces en uitkomst. Ik zou dus zeggen: (…) herzie de samenstelling van deze commissie. Ik hoop dat anderen dat ook vinden en hun stem laten horen.”

De hoogleraar liet zich ook op Twitter horen:

Vindt u dat dat anno 2017 nog kan: een Nl universiteit die haar Rector laat benoemen op advies van een BAC waarin behoudens een student lid louter mannen zitten? Ik niet. Maar de mijne - de UU - is dat van plan. Hopeloos ‘out of touch’...

— paul 't hart (@paulthart88) December 19, 2017

Op de site van Athena’s Angels werd eveneens schande gesproken van het “all male panel” (zie ook onderstaande illustratie van de website). Athena’s Angels was twee jaar geleden een initiatief van vier prominente vrouwelijke wetenschappers onder wie de Utrechtse universiteitshoogleraar Naomi Ellemers. De doelstelling van de vier is het doorbreken van het mannenbolwerk in de wetenschap.

Er werd bovendien veel heen en heen gemaild tussen universitaire medewerkers over de kwestie. Sociaal wetenschapper Mara Yerkes, die recent een ERC-beurs ten deel viel, liet op Twitter weten een protestbrief te hebben verstuurd. Zo'n veertig collega's hadden de brief ondertekend.

Letter of protest to the Supervisory and Executive Boards just sent. A selection committee lacking ethnic and gender diversity for choosing the new Rector undermines decades of progress. @paulthart88 @belle_derks @UniUtrecht @FSW_UU https://t.co/Lf7j8jV2Oe

— Mara Yerkes (@mara_yerkes) December 20, 2017

In een reactie op de commotie liet de universiteit woensdag aan het begin van de avond weten dat de commissie zal worden aangepast. De Raad van Toezicht die verantwoordelijk is voor de samenstelling van de commissie neemt het signaal vanuit de universitaire gemeenschap "heel serieus". Op korte termijn wordt bekend hoe de commissie eruit komt te zien.

De UU zoekt de komende rector in eerste instantie binnen het eigen hooglerarencorps. Hoogleraren die belangstelling hebben kunnen dat uiterlijk 5 januari laten weten. Aan decanen en de universiteitsraad is gevraagd zelf kandidaten naar voren te brengen. De universiteit hoopt de nieuwe rector tijdens de Dies te kunnen presenteren.

UPDATE vrijdag 22 december: Naar aanleiding van de kritische geluiden over het gebrek aan diversiteit binnen de sollicitatiecommissie, is de samenstelling aangepast. Er zijn twee vrouwen aan de commissie toegevoegd. Het betreft: Janneke Plantenga (interim decaan REBO) en Naomi Ellemers (universiteitshoogleraar).