Spaanse studentenleiders te kijk gezet

De Europese studentenbond ESU is boos op het conservatieve Spaanse dagblad La Razón. Die krant had de Spaanse studentenleiders niet aan de ‘schandpaal’ mogen nagelen.

Nu Spanje met enorme jeugdwerkeloosheid en een beroerde economie kampt, protesteren studenten tegen bezuinigingen op onderwijs. Maar de studentenleiders van dat land zijn bepaald geen lichtend voorbeeld voor de rest, meent La Razón.

Eén van de studentenleiders is al tien jaar aan het studeren. Een andere is al afgestudeerd en blijft studenten vertegenwoordigen. Sommigen hebben er zelfs een heuse baan van gemaakt en krijgen een salaris van universiteiten en andere onderwijsinstanties.

Bovendien zijn ze nogal politiek actief. Eén van hen gaf zelfs leiding aan protesten tegen de onderdrukking van vakbondsleden onder Mitsubishi-werknemers in Venezuela. Een ander streed voor de herverkiezing van Chavez in datzelfde land. De schrijver van het stuk vraagt zich af wat dat nog met hoger onderwijs te maken heeft.

Voor geweld lijken de studentenleiders ook niet terug te schrikken. Eén van hen brak de vinger van een agent toen hij zich verzette tegen zijn arrestatie. Een andere pleit voor gewelddadige protesten en is verklaard communist en fan van Fidel Castro. Twee zijn ook betrokken bij de Marxistische studentenbond in Mexico.

De Europese studentenbond ESU vindt het ongepast om “persoonlijke informatie” te publiceren, “want dat brengt de toekomst van de studentenbeweging in dat land in gevaar”. Het leidt bovendien af van het bezwaar dat studenten buiten de onderhandelingen over de bezuinigingen zijn gelaten.