Spaceboxen niet naar Van Lieflandlaan

Foto: Sergio Alvarez/Flickr (flickr.com/tranchis).

De spaceboxen van de SSH verhuizen niet naar de Van Lieflandlaan in Tuindorp-West. De gemeente heeft dit besloten na heftig protest van buurtbewoners.

Het is nu onduidelijk waar de 234 spaceboxen, die na de zomer weg moeten uit De Uithof, geplaatst zullen worden. Als er geen nieuwe locatie vrijkomt, verkoopt eigenaar SSH de spaceboxen, zo liet de studentenhuisvester eerder weten

De aangekondigde verhuizing van spaceboxen naar de Van Lieflandlaan veroorzaakte eind 2012 een storm van protest onder bewoners van de buurt. Met effect. Een meerderheid van de gemeenteraad vond de procedure onzorgvuldig en verwees de plannen terug naar de tekentafel.

Donderdag praat de Utrechtse gemeenteraad over een nieuwe plek voor de spaceboxen. De gemeenten noemt in een nota enkele alternatieve locaties, waaronder Leidsche Rijn (naast de Rode Doos), de Archimedeslaan (voor het oude hogeschoolgebouw) en een schapenweide bij de faculteit Diergeneeskunde.

Leidsche Rijn is wat betreft studentenunie Vidius de minst aantrekkelijke optie. "Het is veel te ver weg", zei Vidius afgelopen weekend in AD/UN. En: "Er is weinig te beleven."

Leidsche Rijn is voor Vidius wel een aantrekkelijke optie als er daar naast de spaceboxen ook andere studentenwoningen gerealiseerd worden. "Met 234 spaceboxen wordt het alleen maar een zielig stukje studentenhuisvesting."