Spaceboxen verhuizen wellicht naar Leidsche Rijn

Voor de spaceboxen in De Uithof wordt een nieuwe locatie gezocht. Mogelijk komen ze in Leidsche Rijn te staan.

De gemeente Utrecht overweegt een aantal mogelijke locaties voor de 234 gekleurde spaceboxen, die in 2013 plaats moeten maken voor de bouw van een nieuw studentencomplex in De Uithof. Naast Leidsche Rijn gaat het om de parkeerplaats van het voormalige hogeschoolgebouw aan de Archimedeslaan 16 en het naastgelegen parkeerterrein van het oude Cap Gemini-kantoor.

Over Leidsche Rijn zegt wethouder Isabella in het AD/UN: “Volgend jaar stopt daar de trein en studenten kunnen in drie minuten op Utrecht Centraal zijn en dan verder naar De Uithof." Omdat de ontwikkeling van het nieuwe centrum van Leidsche Rijn trager verloopt dan gepland, kunnen de boxen er volgens Isabella nog jaren staan.

De SSH zei vorige week in de krant dat de spaceboxen te koop staan. Maar de gemeente wil niet dat ze verkocht worden. Wethouder Isabella belde daarom met de SSH. “We laten de woningen niet uit Utrecht gaan. Dat laten we niet gebeuren. Daarover zijn we het eens.”

“Het liefst plaatsen wij de spaceboxen ook op een andere locatie in Utrecht”, zegt SSH-vastgoedmanager Marianne Kleijnen in een toelichting aan DUB. “We willen ze pas verkopen als er geen nieuwe plek is om ze neer te zetten.”

De 234 spaceboxen blijven staan tot en met het Europees Jeugd Olympisch Festival dat in 2013 in Utrecht plaatsvindt. Bewoners zal de huur voor de start van dat evenement worden opgezegd zodat deelnemers gebruik kunnen maken van de spaceboxen. Daarna wordt op die locatie gestart met de bouw van een nieuw studentencomplex dat in 2015 af moet zijn.

Isabella laat in het AD/UN nog iets nieuws los op gebied van studentenhuisvesting. De eigenaar van het voormalige Cap Geminikantoor zou onderzoeken of het leegstaande gebouw kan worden verbouwd voor studentenhuisvesting.