Spaceboxen weggetakeld uit Uithof

De komende dagen rijden tussen de Cambridgelaan en de Rubenslaan vrachtwagens af en aan met studentenkamers. De afbraak van de spaceboxen in begonnen. Ze worden tijdelijk opgeslagen op het KPN-terrein.

Er is lang gesteggeld over een nieuwe plaats voor de kleurige spaceboxen. Ze moeten weg uit De Uithof omdat de SSH op deze plek een nieuw studentencomplex gaat bouwen. Leidsche Rijn, Tuindorp, Rijnsweerd, al deze opties zijn de revue gepasseerd. Welkom zijn de mobiele studentenkamers nergens. In Tuindorp verzetten de bewoners zich met succes, in Rijnsweerd lukte het de bewoners vooralsnog niet de komst te verhinderen. De gemeenteraad zal waarschijnlijk in september oordelen over de laatste bezwaarschriften om dan een definitief besluit te nemen.

Maar zover is het nog niet. Maandag 12 augustus is begonnen met de ontmanteling. Alle huisjes krijgen een eigen nummer zodat straks de puzzel weer succesvol in elkaar gezet kan worden. Voorlopig gaan de spaceboxen naar het KPN-terrein vlak bij de IBB-flat. Het is nog onduidelijk wanneer de kamers het voorlopig laatste onderdeel van hun reis, naar Archimedeslaan in Rijnsweerd, zullen afleggen.