Spar krijgt nieuwe ‘look and feel’

Beelden uit de eerste Spar University bij de Vrije Universiteit in Amsterdam

De Spar in De Uithof verandert waarschijnlijk nog dit jaar in een Spar University. Dit is de naam van een nieuwe keten winkels op universiteitsterreinen. Zelf verse sapjes tappen, zelf je aankopen afrekenen en zelf beslissen over het assortiment.

In Amsterdam opende maandag de eerste Spar University. In de komende maanden krijgen ook de campussen van Rotterdam en Delft een eigen vestiging. Ondernemer Erwin Binneveld hoopt de Utrechtse Spar, die hij al 14 jaar in De Uithof runt, voor het einde van het jaar aan te kunnen passen aan de hippere uitstraling van de nieuwe keten. Hij is daarover in gesprek met de universiteit.

Volgens Binneveld zien steeds meer universiteiten in dat een goede supermarkt de campussen aantrekkelijker maakt en extra studenten trekt. Met zijn studentvriendelijke concept heeft hij de concurrentie weten af te troeven. Ook AH to go, dat een vestiging heeft bij de Groningse universiteit was  graag in aanmerking gekomen voor de Amsterdamse lokatie.

Dat Spar nu een landelijke keten van universiteitswinkels kan opzetten is volgens hem voor een groot deel te danken aan de ervaringen met de Utrechtse vestiging. “Wij bieden in De Uithof een breed aanbod van supermarktproducten tegen een betaalbare prijs. Over onze prijzen wordt in Utrecht wel eens gemopperd, maar in Amsterdam vinden ze ons echt goedkoop. Daar waren studenten gewend veel bij cateraars te kopen. Bovendien laten we in Utrecht actief ondernemerschap en betrokkenheid bij de doelgroep zien. We sponsoren bijvoorbeeld het dakterrasfeest van de woonbesturen.”

Het aanpassen van de Utrechtse winkel aan het Spar University-idee betekent volgens Binneveld voor de Utrechtse vestiging vooral een verandering van de ‘look and feel’. De ondernemer wil de uitstraling van de winkel studentvriendelijker maken. Bezoekers worden aangemoedigd via stemzuilen mee te beslissen over de samenstelling van het assortiment. Ook kunnen ze meedoen aan speciale acties die Spar University online aanbiedt.

Een grote verandering is dat klanten buiten de spitstijden zelf hun boodschappen gaan afrekenen. In Utrecht wil Binneveld de zes kassa’s vervangen door tien terminals. Volgens de ondernemer is hij de eerste in Europa die de traditionele kassa’s geheel afschaft. Tijdens spitsuren zullen Spar-medewerkers nog wel een helpende hand toesteken bij de terminals.

Verder wil Binneveld meer verse producten aanbieden. Studenten kunnen straks zelf hun verse sapje tappen. Enkele medewerkers van de Utrechtse vestiging waren deze week in de nieuwe Spar University werkzaam. Binneveld: “Zij zijn heel positief. Laat dit maar snel naar Utrecht komen, zeggen ze.”