Sportende studenten vrezen gemeentelijke bezuinigingen

Bestuursleden van studentensportverenigingen woonden maandagmiddag de vergadering over gemeentelijke bezuinigingen op sportbeleid bij.

Sportabonnementen voor studenten kunnen fors duurder worden als gevolg van gemeentelijke bezuinigingen. De Sportraad Utrecht luidt de noodklok.

De gemeente Utrecht is van plan de komende jaren op sport te bezuinigen. Subsidies aan sportverenigingen worden vanaf 2015 afgeschaft. Deze bezuiniging vangt de gemiste inkomsten uit het schrappen van een huurverhoging op sportaccommodaties op. De plannen (pdf) zijn eerder dit jaar gepresenteerd door een werkgroep van de gemeente.

De Sportraad Utrecht, die de belangen vertegenwoordigt van bijna 10.000 studentensporters, is bezorgd over de voorgenomen bezuinigingen. Het wegvallen van de subsidie leidt volgens de Sportraad tot een contributieverhoging van 10 tot 15 euro per jaar. Dit is te lezen in een brief (pdf) die de belangenvereniging naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

Studentensportverenigingen worden onevenredig hard geraakt worden door de plannen, meent de Sportraad. Studentensportverenigingen zijn namelijk sterker afhankelijk van subsidiëring dan ‘normale’ clubs. Volgens de Sportraad “is ondersteuning onmisbaar, omdat men geen gebruik kan maken van vrijwilligerswerk van ouders of senioren binnen de club".

Op dit moment ontvangen de Utrechtse studentensportverenigingen 55.000 euro subsidie van de gemeente. De totale subsidiestroom naar verenigingen bedroeg in 2013 370.000 euro. Bijna die hele pot komt te vervallen in het nieuwe voorstel. Om het wegvallen van de subsidie op te vangen is er in 2015 nog wel 100.000 euro beschikbaar voor de doelgroep ‘jeugd’, waar studentenclubs toe behoren.

De Sportraad toont begrip voor de noodzaak om te bezuinigen, maar wil niet dat alle verenigingssubsidies van tafel gaan. In haar brief stelt zij alternatieven voor: de gemeente behoudt de subsidie aan studentensportverenigingen op voorwaarde dat de club maatschappelijk actief is. Een andere suggestie om geld te besparen: een veldenmakelaar moet ervoor zorgen dat er efficiënter gebruik wordt gemaakt van leegstaande velden.

Oorspronkelijk was de gemeente van plan de huur op sportaccommodaties te verhogen. Zo’n bezuiniging had op de studentensportverenigingen geen effect, aangezien zij gebruik maken van de faciliteiten van Olympos. Die faciliteiten zijn eigendom van de Universiteit Utrecht.

Niki Wijnen, voorzitter van de Sportraad Utrecht, zegt gepasseerd te zijn in het overleg over eventuele bezuinigingen. Volgens haar is er alleen overlegd met de Vereniging Sport Utrecht (VSU), “terwijl de plannen nu opeens wel op ons van toepassing zijn.”

Groenlinks en Student & Starter vinden dat naast de VSU eerst alle betrokken partijen, dus ook de studentensportverenigingen, bij het overleg over bezuinigingen betrokken moeten worden. Dat zeiden raadsleden van die partijen afgelopen maandag in de vergadering van de Commissie Mens en Samenleving. Bij die vergadering over het bezuinigingsvoorstel waren het bestuur van de Sportraad en een groot aantal bestuursleden van studentensportclubs aanwezig.

#studenten #sporters wachten massaal op het oordeel van de #gemeente #utrecht mbt de sportbezuiging, in het stadhuis pic.twitter.com/ixsgjkljaW

— Sportraad Utrecht (@SR_Utrecht) 6 mei 2014

Op 27 mei praat de gemeenteraad in een plenaire vergadering verder over het voorstel.

De bezuinigingsvoornemens van de gemeente vallen samen met de plannen van de Universiteit Utrecht om een all-in sportkaart in te voeren. Dat plan gaat leden van studentensportverenigingen ook meer geld kosten, waardoor sporten voor studenten volgens de Sportraad in totaal tot 50 euro duurder kan worden. Volgens Wijnen is sporten in Utrecht voor studenten op dit moment al duur genoeg.