SRON verhuist waarschijnlijk van Utrecht naar Leiden

SRON in De Uithof achter het Minnaertgebouw

SRON is één van de negen onderzoeksinstituten van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het houdt zich bezig met ruimteonderzoek en is gevestigd in Utrecht en Groningen. Maar omdat het gebouw in Utrecht verouderd is en de UU de hele vakgroep sterrenkundigen wegbezuinigde en vervolgens stopte met de masteropleiding Sterrenkunde, ging het instituut in 2013 op zoek naar een nieuwe locatie.

Dat leek al snel geregeld: het Amsterdamse Science Park had veel belangstelling, maar de medezeggenschap van de Universiteit van Amsterdam stak er op het laatste moment een stokje voor. Het financiële risico zou te groot zijn.

Daarop moest SRON op zoek naar een nieuwe locatie. Alle universiteiten konden zich aanmelden. Ook Amsterdam mocht een nieuwe gooi doen en deed dat ook, ditmaal samen met de Universiteit Twente.

Ook de Radboud Universiteit en de TU Eindhoven sloegen de handen ineen bij de aanvraag, net als de TU Delft en de Universiteit Leiden. Dat laatste duo heeft nu de voorkeur van NWO en SRON. Heel gek is dat niet, gezien de opleiding Sterrenkunde bij de Universiteit Leiden waar ook veel Utrechtse sterrenkundigen naartoe zijn verhuisd. En ook het onderzoek sluit goed aan, schrijft het ruimtelab op zijn website.

Mochten ook de ondernemingsraden ermee instemmen, dan vestigt het instituut zich over enkele jaren op de campus in Leiden. In de loop van 2018 volgt het definitieve besluit.

De Universiteit van Amsterdam is er op z’n zachtst gezegd niet blij mee. “We zijn ontzettend teleurgesteld dat SRON niet voor Amsterdam heeft gekozen”, zegt rector magnificus Karen Maex tegen UvA-website Folia.