SSH-bewoners betaalden half miljoen te veel voor energie

Bewoners van onder meer het IBB betaalden jarenlang te veel voor hun energie.

De SSH heeft in de periode 2006-2010 te veel energiebelasting afgedragen. Daardoor hebben SSH-bewoners samen 500.000 euro meer betaald voor hun energie dan nodig.

Het gaat om vijf SSH-complexen waar te veel is betaald. Het betreft het IBB, de Tuindorpflats, De Bisschoppen, Casa Confetti en een studentencomplex in de Kariboestraat in Tolsteeg, vertelt een woordvoerder van de SSH.

In de bewuste panden had de SSH recht op een heffingskorting per kamer, maar Eneco, die de energiebelasting in rekening brengt bij de SSH, had slechts één heffingskorting per aansluiting toegepast vanwege de aanwezigheid van een collectieve meter. De SSH onderhandelt al jaren met de belastingdienst over de energiebelasting, maar nu pas is duidelijk dat de studentenhuisvester de te veel betaalde belasting terugkrijgt, laat de SSH-woordvoerder weten.

De SSH is van plan het geld terug te geven aan de bewoners. Maar hoe? Veel bewoners uit de periode 2006-2010 wonen inmiddels elders, en de SSH heeft van veel van deze ex-bewoners geen recente contactgegevens meer. Het geld teruggeven aan de bewoners van destijds vereist dus een hoop administratief speurwerk. En dat kost geld. Het gaat naar verwachting om ruim 6000 bewoners, van wie een groot deel al verhuisd is.

En dus wordt er gedacht aan andere manieren om het geld terug te geven. De SSH heeft BoKS, de koepelorganisatie voor SSH-huurders, gevraagd om met voorstellen te komen. Er is een commissie in het leven geroepen die gaat kijken op welke manier het geld kan worden besteed.

De commissie gaat onderzoeken wat de kosten zijn om de verhuisde bewoners op te sporen. Als die operatie handenvol geld kost, dan vervalt deze optie. "Als iedere bewoner 10 euro zou terugkrijgen, maar het kost 8 euro om die bewoner te vinden, dan lijkt me dat niet wenselijk", zegt Samir Španja van BoKS.

Een andere optie is om het geld in een aantal duurzame projecten te steken. "Dan denk ik aan groenstroken of de isolatie van de bewuste woningen", zegt Španja. Ook is het mogelijk dat mensen die nog op een van de SSH-complex wonen of waarvan het adres bekend is, het geld terugkrijgen, en dat de rest van het geld naar een duurzaam project gaat.

In december stemmen de leden van BoKs, de woonbesturen, tijdens een algemene ledenvergadering over de besteding van het geld.