SSH doet wederom een poging om spaceboxen in Rijnsweerd te plaatsen

Studentenhuisvester SSH heeft een nieuwe vergunning aangevraagd om de gekleurde spaceboxen aan de Archimedeslaan neer te zetten. Bewoners blijven zich verzetten tegen de komst van de studentenwoningen.

De SSH heeft voor de nieuwe vergunning gewacht op een landelijke wetswijziging. Die wijziging maakt het mogelijk om de containers voor langer dan vijf jaar neer te zetten. Onder de oude regels konden de wooncontainers er maar maximaal vijf jaar staan, maar dat vond de SSH niet rendabel.

De spaceboxen moeten komen op het parkeerterrein voor het voormalige hogesschoolgebouw aan de Archimedeslaan, waar nu studenten in wonen. Om dat mogelijk te maken, moeten 22 bomen gekapt worden, staat in de vergunningsaanvraag.

In 2013 protesteerden bewoners van Rijnsweerd Zuid al tegen de komst van de spaceboxen. En ook nu laat een bewoner aan het Algemeen Dagblad weten dat ze bezwaar zal aantekenen. “Wij zijn tegen het kappen van de bomen: die zijn mooi hoog, houden geluid van de snelweg tegen en verhullen het verloederende gebouw van de lerarenopleiding. Onze bezwaren tegen de spaceboxen zijn nog dezelfde. We vrezen geluidsoverlast van de stalen trappen en van de honderden studenten die elkaar ontmoeten op het voorterrein. Daarnaast passen de spaceboxen niet bij Rijnsweerd.”

De spaceboxen stonden tot medio 2013 in De Uithof aan de Bolognalaan, maar moesten wijken voor de bouw van studentencomplex De Johanna. Aanvankelijk wilde de SSH de spaceboxen in Tuindorp plaatsen, maar dat ging na felle protesten van bewoners niet door.

Omdat de bewoners van Rijnsweerd Zuid ook dwarsliggen, zijn de spaceboxen al anderhalf niet in gebruik. De wooneenheden staan stof te verzamelen in een opslag in De Bilt.