Staatssecretaris Dekker wil uitdagend onderwijs met Junior College Utrecht als voorbeeld

Staatssecretaris OCW Sander Dekker spreekt met leerlingen van het Junior College Utrecht. Foto: Fridolin van der Lecq

Staatssecretaris van OCW Sander Dekker ging maandag 11 november in gesprek met leerlingen en docenten van het Junior College Utrecht. Om inspiratie op te doen voor talentontwikkeling in Nederland.

Voor het vak Biologie hebben de vwo’ers posters gemaakt over autisme, ADHD en schizofrenie. Rond de posters zijn post-its met opmerkingen geplakt. De leerlingen moeten elkaar veel feedback geven. “Net als in de echte wetenschappelijke wereld,” zegt leerling Isa. Staatssecretaris Sander Dekker bekijkt de posters en stelt vragen aan de makers. Hij is hier om inspiratie op te doen voor zijn talentbeleid, waar hij in het voorjaar van 2014 een plan van aanpak voor wil uitbrengen.

De U-Talent Academie (pdf) is het vernieuwde bètaprogramma van het Junior College Utrecht dat in september van start ging. Er doen zo’n 100 bèta-talenten uit 5-vwo aan mee. Ze komen twee jaar lang twee dagen in de maand naar de universiteit. Daar krijgen ze les van onder andere onderzoekers en docenten van de universiteit. De leerkrachten van deze middelbare scholieren zorgen op hun beurt voor extra verdieping in schoollessen.

Onder gelijkgestemden
Dekker gaat nu om tafel zitten met een groepje leerlingen. Hij wil alles van ze weten. Natuurlijk, ze zijn goed in bètavakken. Maar waarom hadden ze zin in dit extra uitgebreide programma? Wat ze hier doen is ‘veel leuker dan school’, zeggen ze – vandaag bezochten ze bijvoorbeeld de snijzaal van het ziekenhuis voor een neuro-anatomisch practicum. Het fijnst is misschien wel dat ze een groep ‘gelijkgestemden’ zijn, zegt Arthur. “Je kunt hier ingewikkelder dingen bespreken dan op school.” Iris: “Hier is het niet raar als je veel van een onderwerp weet.” Dat herkent Valentijn, oud-deelnemer van de voorloper van de U-Talent Academie en inmiddels aio aan het Mathematisch Centrum van de Universiteit Utrecht. “Het is fijn dat je niet de enige bent die meer wil. Er was bij mij in de klas een groot verschil in niveau en motivatie, dat kan heel frustrerend zijn.”

Opschakelen
Na de leerlingen zijn de docenten aan de beurt om hun ervaringen met de staatssecretaris te delen. Zo hoorde leraar Ajolt Elsakkers eens een cum laude geslaagde leerling zeggen dat hij  ‘ondanks alle lessen’ een leuke schooltijd gehad had. Navraag leerde dat veel middelbare scholieren 70 procent van de lessen eigenlijk saai en weinig nuttig vond. Daar brengt de U-Talent Academie verandering in, merken ze. Want niet alleen de toptalenten die meedoen aan de Academie hebben er baat bij, maar ook hun klasgenoten. Die raken nieuwsgierig. De docenten voelen zich op hun beurt geprikkeld door het lesgeven aan de Academie. Mark Koren, leraar wiskunde: “De leerlingen houden me flink bij de les. Soms moest ik behoorlijk opschakelen.”

Dynamiek
De middag heeft Dekker ‘geholpen met het denken over talentontwikkeling’, zegt de staatssecretaris. Met zijn plan voor toptalent gaat het erom dat het gehele onderwijs uitdagender wordt, is zijn conclusie. “Met beleid voor talent bied je de cum laude-leerlingen iets extra’s, maar je trekt ook de rest mee. Het maakt een dynamiek los bij alle leerlingen, ook de gemiddeld presterende en zelfs degenen die meer moeite met leren hebben. Het hele onderwijs krijgt er energie van. En die heeft het hard nodig.”

De U-Talent Academie is één van de twee programma’s van het Junior College Utrecht. Het JCU wordt gedragen door de faculteiten Bèta, Geowetenschappen, Diergeneeskunde en Geneeskunde van de Universiteit Utrecht, het UMC Utrecht en een aantal externe partners waaronder de Hogeschool Utrecht. Binnen JCU werken onderwijsontwikkelaars, universitaire en docenten van vwo-scholen uit de omgeving van Utrecht samen om leerlingen uit 4, 5 en 6 vwo die goed zijn in bètavakken extra uitdaging te geven en ze voor te bereiden op een universitaire studie.