Steeds meer Engelstalige masters in Nederland

Het wordt steeds makkelijker om in het buitenland een masteropleiding te volgen: het aantal Engelstalige studies in Europa stijgt explosief. Buiten Groot-Brittannië is Nederland met meer dan 900 opleidingen koploper.

Het aantal volledig Engelstalige masterstudies is sinds 2011 met 42 procent gestegen, blijkt uit een inventarisatie van het ‘IIE Center for academic mobility research’ in tien Europese landen. Anderhalf jaar geleden konden studenten nog kiezen uit bijna 4000 verschillende programma’s, nu zijn het er al meer dan 5000. Studenten in de sector bedrijfskunde & economie hebben de meeste keus, gevolgd door aankomend ingenieurs en technici.

Net als in voorgaande jaren steekt Nederland boven de andere landen uit. Studenten die in het Engels colleges willen volgen, kunnen hier volgens het onderzoek kiezen uit maar liefst 946 masteropleidingen, een toename van 16 procent ten opzichte van 2011. In Denemarken steeg het aantal internationale masterprogramma’s het snelst: met maar liefst 74 procent, naar 327.

Het onderzoekscentrum baseert zich op gegevens van de website MasterPortals.eu, een database waar studenten masteropleidingen in Europa kunnen doorzoeken. De koppositie van Nederland komt vooral doordat iedereen goed Engels spreekt en het Verenigd Koninkrijk om de hoek ligt, denken ze daar. Oftewel: “Er zijn aan de ene kant veel buitenlandse studenten die naar Nederland willen komen en aan de andere kant zijn er veel Nederlanders die graag Engelstalig onderwijs willen volgen”, aldus medewerker Nina Grether.

Uit eerder onderzoek bleek al dat Nederland populair is onder buitenlandse studenten. Toch blijven er tot verdriet van onderwijsminister Bussemaker maar weinig hier hangen na hun afstuderen. Meer dan de helft zou dit volgens onderzoek willen, maar slechts een vijfde doet het daadwerkelijk. Die beperkte groep levert de economie al een jaarlijks voordeel van 740 miljoen euro op, dus doet de minister haar best meer buitenlandse afgestudeerden hier te houden.