Stephen Hawking: “Brexit is ramp voor wetenschap”

Bron: https://www.flickr.com/photos/lwpkommunikacio/13774836353

De beroemde fysicus Stephen Hawking vindt dat Groot-Brittannië in de Europese Unie moet blijven. Voor de wetenschap zou een ‘Brexit’ rampzalig zijn, schrijven hij en meer dan 150 andere prominente wetenschappers.

De ondertekenaars werken allemaal aan de universiteit van Cambridge en zijn lid van het Britse genootschap voor topwetenschappers, de Royal Society. In een korte brief drukken ze hun landgenoten op het hart dat het Verenigd Koninkrijk in de Europese Unie moet blijven.

Op 23 juni gaan de Britten naar de stembus voor een referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie. Volgens de peilingen gaat erom spannen en ook politici zijn het onderling niet eens. Premier David Cameron van de conservatieven wil in de Unie blijven, terwijl zijn prominente partijgenoot Boris Johnson, de burgemeester van Londen, tot het nee-kamp behoort.

Het wetenschapsbudget van de EU heeft volgens de briefschrijvers het niveau van de Europese wetenschap enorm verhoogd. Ook het Verenigd Koninkrijk profiteert daarvan, al was het maar omdat het land veel beurzen in de wacht sleept.

Bovendien werven de Britse universiteiten veel wetenschappers in andere lidstaten, waarvan een deel een eigen EU-beurs meeneemt. Als de Britten uit de unie stappen, dan wordt het voor wetenschappers moeilijker om van en naar Groot-Brittannië te reizen.

“Investeringen in de wetenschap zijn voor de welvaart en veiligheid van het Verenigd Koninkrijk even belangrijk als investeringen in infrastructuur, landbouw of nijverheid”, aldus de brief. “En de vrijheid van reizen is voor wetenschappers even belangrijk als de vrijhandel voor markteconomen.”