Stikstofijsjes en laserstralen op het Domplein tijdens natuurkundig festival

Een kleine drie jaar geleden schreef het departement Natuurkunde een wedstrijd uit. Wie bedenkt de leukste activiteit om het algemene publiek enthousiast te maken voor natuurkunde? Wat begon als een idee voor een paar kraampjes met natuurkundige experimenten in De Uithof groeide uit tot een waar festival op het Domplein, inclusief foodtrucks en muziek.

Een van de redenen waarom het departement Natuurkunde de wedstrijd uitschreef, is het vergroten van de zichtbaarheid, vertelt organisator Ruward. “In Utrecht zit een heel goede opleiding Natuurkunde, maar niet veel mensen weten dat. De aandacht gaat vaak uit naar de technische universiteiten in Eindhoven en Delft. Met dit festival willen we laten zien waar we mee bezig zijn. Tegelijkertijd doen we iets terug voor de stad. Zie het als een cadeautje.”

“Het festival is laagdrempelig, interactief en bedoeld voor een breed publiek, inclusief kinderen”, vertelt UU’er Richelle, die het festival mede organiseert. “Er staan verschillende kraampjes waar je experimenten kan uitvoeren. Denk hierbij aan ijsjes maken met stikstof, een doolhof van laserstralen en het knutselen van stoombootjes. Allerlei facetten van de natuurkunde komen aan bod. Er zijn demonstraties, spellen en shows. Zo staat er een optreden van de Bonn Physics Show gepland, kunnen bezoekers vragen stellen aan Utrechtse natuurkundigen en wordt er ‘petje op, petje af’ met een natuurkundige twist gespeeld.”

Quizzen in het Academiegebouw
De Utrecht Physics Challenge heeft ook nog een tweede onderdeel. Dit is de ‘Student Challenge’, die plaatsvindt in het Academiegebouw. Hier gaan studenten de strijd met elkaar aan in een quiz. Acht prominente natuurkundigen geven lezingen waar achteraf vragen over gesteld worden. Elk goed antwoord levert punten op. Met extra opdrachten op het festival zelf kan het puntentotaal verder omhoog worden geschroefd. De student met de meeste punten wint een ballonvaart. “Er is plek voor 200 studenten en mensen kunnen zich nog opgeven”, vertelt Ruward. “Ook studenten die geen natuurkunde studeren zijn van harte welkom.”

Wanneer het festival een succes is volgens A-Eskwadraat? “Het klinkt cliché maar we hebben hier zoveel van geleerd, dat het voor ons eigenlijk al geslaagd is. Normaal houden wij ons bezig met theoretische natuurkunde, en nu ineens met sponsoring, brandweerroutes en hoe je een Dixie neerzet”, aldus Richelle. “Als organisator heb je op twee zaken geen controle: het deelnemersaantal en de weersomstandigheden. Nu lijkt het mooi weer te gaan worden op 6 mei, dus dan komt het met de ijsjes in ieder geval goed."

De Utrecht Physics Challenge is op 6 mei, van 10 uur tot 19 uur op het Domplein. Het festival is gratis te bezoeken. Deelnemen aan de Student Challenge, die duurt van 10.30 uur tot 22 uur, kost vijf euro.